PUP Modul 4 - Barnet med handicap i plejefamilien

Børn med psykiske handicap er overrepræsenterede inden for anbringelsesområdet. Det betyder, at der er brug for specialiseret neuropædagogisk, special-og socialpædagogisk viden. På kurset her får du aktuelt bedste viden om tilgange til plejebarnet med især psykiske funktionsnedsættelser.

Fakta

  • Uddannelsestype
    AMU

Om kurset

  • ​Vi arbejder både med socialpædagogiske metoder, der retter sig mod plejebarnets sociale liv og relationer, og du udvider din viden om neuropædagogik i forhold til funktionsnedsættelser. Desuden lærer du om forskellige totalkommunikative metoder, som tager afsæt i dit plejebarns forudsætninger og jeres forhold i plejefamilien. Sidst men ikke mindst ser vi på plejebarnet med meget stort støttebehov ved autisme og tilsvarende udviklingsforstyrrelser.

    Arbejdet med totalkommunikation

    • Deltageren kan på et grundlæggende niveau indgå i og anvende totalkommunikation i et udviklingsstøttende samspil med henblik på at fremme barnets, den unges eller voksnes mening, hensigt og selvbestemmelse. 
    • Deltageren har kendskab til kommunikationsmidler og deres anvendelse samt forskellige former for kommunikation - herunder kropssprog, mimik og gestik. På den baggrund kan deltageren med afsæt i barnets, den unges eller voksnes forudsætninger udvælge og anvende kommunikationsformer, der understøtter barnets, den unges eller voksnes aktive deltagelse i kommunikationen. 
    • Deltageren kan indgå i relationen med barnet, den unge eller voksne med forståelse for egen andel i at etablere og fastholde kommunikationen. ​

    Socialpædagogik og aktiverende metoder

    • Deltageren kan i det pædagogiske arbejde og social- og sundhedsarbejdet inddrage socialpædagogiske og aktiverende metoder med henblik på at støtte socialt sårbare borgere, således at de kan magte at deltage i sociale og kulturelle sammenhænge. 
    • Endvidere kan deltageren iværksætte udviklingsforløb i samarbejde med borgeren. I den forbindelse kan deltageren afdække borgerens sociale og kulturelle baggrund og kompetencer set i forhold til de krav, borgeren skal kunne håndtere. 
    • Deltageren kan skabe kontinuitet og sammenhæng i den samlede støtte til borgeren. Herunder kan deltageren støtte borgeren i at indgå i private, frivillige og professionelle netværk. 
    • Deltageren kan evaluere og reflektere over, i hvor høj grad egen og arbejdspladsens pædagogiske praksis stimulerer og styrker borgerens evne til at formulere egne behov, tage initiativer samt være medbestemmende og deltage aktivt i de områder af samfundslivet, der har betydning for borgerens hverdag. 
    • Deltageren har kendskab til situationer, hvor kollegial supervision kan medvirke til at sikre en åben og professionel relation til borgeren.​
    Arbejdet med personer med autismespektertilstande​
    • Deltageren kan indgå i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne med autismespektertilstande med respekt for den enkeltes særlige forudsætninger, ønsker, hensigter og behov. 
    • Deltageren har en basal viden om autisme med stort eller meget stort støttebehov, der tager afsæt i forståelse af autismens særlige kognitive, sansemæssige og sociale profil, dvs. udfordringer med intuitivt at læse det sociale, stressfølsomhed, systemtænkning, fokus på detaljer og gentagelser, sansefølsomhed og nogen gange psykisk sårbarhed. 
    • Deltageren kan skabe meningsfulde læringsrum for barnet/den voksne med autisme med stort eller meget stort støttebehov i en passende balance mellem udvikling og kompensation. I denne forbindelse kan deltageren samarbejde med barnet eller den voksne med autisme om at gennemføre aktiviteter og socialt samvær, således at den enkelte støttes i at fornemme, udvikle og håndtere egne handlemuligheder og personlige valg. 
    • Deltageren kan kommunikere og udvikle kommunikation med barnet eller den voksne med autisme på baggrund af barnets eller den voksnes foretrukne kommunikationsform og forudsætninger. 
    • Deltageren kan med afsæt i kendskabet til det enkelte barn eller voksne med autisme aflæse og kende betydningen af selv små tegn som udtryk for ønsker og hensigter i kommunikationen. 
    • Deltageren kan reflektere over egen indsats i forhold til målgruppen og dele disse overvejelser med kolleger, pårørende og eksterne samarbejdspartnere.
    Neuropædagogik og borgere med udviklingshæmning ​
    • Deltageren kan iværksætte en neuropædagogisk trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren med udviklingshæmning med udgangspunkt i borgerens behov, ønsker og motivation set i et livslangt perspektiv. 
    • Med afsæt i viden om hjernens plasticitet og borgerens evne til, i samspil med omgivelserne, at udvikle sig, kan deltageren afstemme den socialpædagogiske indsats med borgerens forudsætninger - herunder have forståelse for borgerens eventuelle svingende funktionsniveau. 
    • Deltageren kan kommunikere med afsæt i borgerens foretrukne kommunikationsform på en respektfuld måde og reflektere over kommunikationen med afsæt i en neuropsykologisk forståelse. Deltageren kan reflektere over betydningen af egen og kollegaers adfærd i samspillet med borgeren med udviklingshæmning, og på baggrund heraf styrke borgerens retsstilling i samarbejdet. 
    • Deltageren kan iagttage og dokumentere hverdagens hændelser i et neuropædagogisk perspektiv og videregive disse på en respektfuld måde til borgeren, de pårørende og andre samarbejdspartnere. Herunder levere iagttagelser til borgerens pædagogiske plan. ​

    Prøve
    Hvert fag afsluttes med en prøve den sidste dag, prøven skal bestås for at få et AMU bevis for faget.

    Pris
    Det er gratis at deltage hvis du er i AMU-målgruppen. Det er du, hvis du er ufaglært eller har det, der svarer til en erhvervsuddannelse. Har du en videregående uddannelse, er der en deltagerbetaling på:

    Arbejdet med totalkommunikation​ kr. 2.202,25​​
    Socialpædagogik og aktiverende metoder kr. 3.503,75
    Arbejdet med personer med autismespektertilstande​ kr. 2.202,25​
    Neuropædagogik og borgere med udviklingshæmning kr. 2.202,25

    ​Er du ledig, så kontakt den studieadministrative partner.

  • ​Arbejdet med totalkommunikation
    AMU fagkode: 47257
    Varighed: 3 dage (22,2 timer fordelt på 5 dage)​

    Efter uddannelsen kan du udvælge og anvende relevante kommunikationsformer i det daglige arbejde med totalkommunikation, så​ du løbende kan understøtte barnets, den unges eller voksnes mening, hensigt og selvbestemmelse. Du lærer at blive mere bevidst om din egen andel i totalkommunikationen.

    Socialpædagogik og aktiverende metoder
    AMU fagkode: 40600
    Varighed: 5 dage (37 timer fordelt på 8 dage)​​

    Formålet er, at deltageren kan inddrage socialpædagogiske og aktiverende metoder med henblik på at støtte socialt sårbare borgere, således at de kan magte at deltage i sociale og kulturelle sammenhænge.​

    Arbejdet med personer med autismespektertilstande​
    AMU fagkode: 48215
    Varighed: 3 dage (22,2 timer fordelt på 5 dage)

    Efter uddannelsen kan du indgå i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne med autisme med respekt for den enkeltes særlige forudsætninger og hensigter. Uddannelsen giver dig viden om autisme som en helt særlig måde at opfatte og bearbejde verden, der har afgørende betydning for hvordan mennesker med autisme spiller sammen med andre. 

    Neuropædagogik og borgere med udviklingshæmning 
    AMU fagkode: 482157
    Varighed: 3 dage (22,2 timer fordelt på 5 dage)​

    Efter uddannelsen kan du med viden om neuropædagogik tilrettelægge og gennemføre en trivselsfremmende indsats i samarbejde med borgeren. Du lærer at kommunikere, iagttage og dokumentere med afsæt i et neuropædagogisk perspektiv, der tager højde for borgerens svingende funktionsniveau. ​​​

    PUP er Professionshøjskolernes Uddannelse til Plejefamilier.
    PUP er den toårige deltidsuddannelse til plejefamilier. PUP er sammensat af pædagogiske AMU-kurser.
    PUP-uddannelsen er opstået gennem i et samarbejde mellem UC SYD, VIA UC og Plejefamiliernes Landsforening, PLF.

  • ​Uddannelsesforløbet er for dig som enten er faglært og ufaglært medarbejder, der arbejder inden for det socialpsykiatriske område og voksenhandicapområdet.  Det kan eksempelvis være pædagogmedhjælpere, værkstedsassistenter og pædagogiske assistenter.

    Forløbet er også rettet mod det specialpædagogiske område i forhold til børn og unge med udviklingsforstyrrelser og/eller problemskabende adfærd, hvor målgruppen er familieplejere.

Kontakt

480x480 TinaBertelsen(tibe).jpg

Administrativ kontakt

emc480x4802019.jpg

Faglig kontakt