PUP Modul 2 - Plejefamiliens relationer og samarbejde

Der er på uddannelserne fokus på relationer og på hvordan man kan træne sin egen relationskompetence. Du bliver klogere på dig selv og får redskaber til at skabe bedre relationer og samarbejde med dit plejebarn og samarbejdspartnere omkring plejebarn

Fakta

  • Uddannelsestype
    AMU

Om kurset

  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejde

    • Deltagerne kan i deres pædagogiske arbejde gennem målrettet og udviklingsorienteret kommunikation skabe udviklende samspil og anerkendende relationer med brugerne og deres pårørende.
    • De kan anvende hensigtsmæssige analyse- og evalueringsmetoder, så de kan vurdere og udvikle egen og arbejdspladsens pædagogiske praksis.

    Dokumentation og evaluering i pæd./sosu-arbejdet

    • Deltageren kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i pædagogisk arbejde eller social- og sundhedsarbejde.
    • Deltageren har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på og kan inddrage de retslige og etiske aspekter i valget af dokumentationsformer.
    • Deltageren kan indgå i arbejdet med at iagttage, beskrive og analysere egen daglig praksis med henblik på en vurdering af, om denne leder frem mod de opstillede mål og en udvikling af praksis.
    • Deltageren kan videregive observationer til relevante samarbejdspartnere og indgå i dialog med disse om fremtidige handlemuligheder.

    Samarbejde med plejebarnets forældre/netværk

    • Deltageren kan som del af det daglige arbejde samarbejde med plejebarnets forældre og øvrige netværk.
    • På baggrund af forståelse for samarbejdets betydning for plejebarnets trivsel og udvikling kan deltageren aktivt støtte samværs- og andre relationer mellem plejebarnet og forældre/netværk, eksempelvis gennem samtale med parterne. Desuden kan deltageren formidle tiltag og iagttagelser om barnet til personer i netværket.
    • Deltageren kan indgå i samarbejdet med respekt for plejebarnets kultur og baggrund samt for holdninger og roller hos forældre og øvrige betydningsfulde personer i barnets netværk.
    • I samarbejdet kan deltageren tage udgangspunkt i barnets rettigheder, herunder barnets ret til samvær, barnets synspunkter og barnets bedste.

    Plejebarnets relation til plejefamiliens børn

    • Deltageren kan styrke plejebarnets kompetence til at fungere i en familie og skabe relationer til plejefamiliens egne børn.
    • Deltageren kan håndtere de interessekonflikter i form af bl.a. jalousi og forfordeling, der kan opstå mellem plejebarnet og egne børn.
    • Deltageren kan medvirke til, at samspillet mellem plejebarnet og egne børn udvikles ud fra deltagerens bevidste pædagogiske handlinger

    Pris
    Det er gratis at deltage hvis du er i AMU-målgruppen. Det er du, hvis du er ufaglært eller har det, der svarer til en erhvervsuddannelse. Har du en videregående uddannelse, er der en deltagerbetaling på, dog kan deltagere med en videregående udd. deltage gratis i 2023 og 2024 på grund af PUP midler fra socialstyrelse

    Samspil og relationer i pædagogisk arbejde kr. 2978,50
    Dokumentation og evaluering i pæd./sosu-arbejdet kr. 1883,10
    Samarbejde med plejebarnets familie/netværk kr. 1471,10
    Plejebarnet relationer til plejefamiliens børn kr. 1335,40

    Dette er 2023 priser, 2024 priser kommer når finansloven er vedtaget 

    Er du ledig, så kontakt den studieadministrative partner.

  • Sampil og relationer i pædagogisk arbejde
    AMU fagkode: 42665
    Varighed: 5 dage (fordelt på 8 dage)

    Formålet med uddannelsen er, at deltagerne erhverver sig pædagogiske redskaber i form af mål- og udviklingsrettet kommunikation, samarbejde og analysemetoder i deres daglige praksis, således at de kan forbedre kvaliteten af deres daglige samspil og relation med brugerne og brugernes pårørende.

    Dokumentation og evaluering i pæd./sosu-arbejdet
    AMU fagkode: 40142
    Varighed: 3 dage (fordelt på 5 dage)

    Deltagerne kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i pædagogisk arbejde eller social- og sundhedsarbejde. De har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på.

    ​Samarbejde med plejebarnets forældre/netværk
    AMU fagkode: 47468
    Varighed: 2 dage (fordelt på 3 dage)

    Kurset sætter fokus på de mange måder, du som plejeforælder kan håndtere samarbejdet med plejebarnets forældre og arbejde med plejebarnets tilknytning til både plejeforældre og forældre og øvrige netværk. Du vil møde faglige bud på forskellige former for samvær og de dilemmaer og muligheder, de åbner.

    Efter uddannelsen kan du samarbejde med plejebarnets forældre og øvrige netværk og støtte relationerne mellem plejebarnet og dets netværk. Du lærer om samarbejdets betydning for plejebarnets udvikling og trivsel og vigtigheden af, at du i arbejdet har respekt for plejebarnets kultur og baggrund samt kendskab til plejebarnets rettigheder.

    Plejebarnets relation til plejefamiliens børn 
    AMU fagkode: 45746
    Varighed: 2 dage (14,8 timer fordelt på 3 dag)

    Deltageren kan håndtere de interessekonflikter i form af bl.a. jalousi og forfordeling, der kan opstå mellem plejebarnet og egne børn. Deltageren kan medvirke til, at samspillet mellem plejebarnet og egne børn udvikles ud fra deltagerens bevidste pædagogiske handlinger.

    PUP er Professionshøjskolernes Uddannelse til Plejefamilier.
    PUP er den toårige deltidsuddannelse til plejefamilier. PUP er sammensat af pædagogiske AMU-kurser.
    PUP-uddannelsen er opstået gennem i et samarbejde mellem UC SYD, VIA UC og Plejefamiliernes Landsforening, PLF.

  • Uddannelsen er for dig som er pædagogmedhjælper, dagplejer, omsorgsmedhjælper, værkstedsassistent, klubmedarbejder, medhjælper i døgntilbud, familieplejer eller husmedarbejder.

  • ​Der afholdes en prøve til hvert fag på fagets sidste dag. Prøven skal bestås for at få et bevis.

Kontakt

480x480 TinaBertelsen(tibe).jpg

Administrativ kontakt

emc480x4802019.jpg

Faglig kontakt