Program for professionsuddannelse og professionel tilblivelse

Vi forsker i studerendes veje ind og ud af professionsuddannelser med særligt fokus på, hvordan professionsuddannelser kan tiltrække og fastholde en diversificeret gruppe af studerende. Vores forskning placerer sig i spændingsfeltet mellem de studerendes forudsætninger og de konkrete studie- og læringsmiljøer, de møder på uddannelsen.  
Vi har fokus på betydningsfulde overgange – lige fra studiestart, vekslen mellem campus-undervisning og praktik samt overgangen til første job.

  • Vi arbejder med en bred vifte af datatyper (registerdata, surveys, interviews, vignetter), som vi analyserer ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder samt mixed methods. Programmets forskning bidrager til at udvikle og styrke professionsuddannelserne, herunder de studerendes tilknytning og vedholdenhed i uddannelse og efterfølgende i profession.

Forskningsområder

Profidentitet

Professionel udvikling

Vi forsker i, hvordan professionsuddannelser kan understøtte studerendes udvikling af professionelle kompetencer, professionel identitet samt tilknytning til professionen. 
Læs mere om forskningen
Lærerstuderende

Rekruttering og fastholdelse

Faldende søgning til professionsuddannelserne, høje frafaldstal og færdiguddannede, der fravælger et job inden for deres profession, er en udfordring for flere professionsuddannelser. Derfor forsker vi i unges uddannelsesvalg. studievedholdenhed og frafald, samt transition fra uddannelse til job. 
Læs mere om forskningen
Undervisning

Undervisning og læring

Vi forsker i de forskellige undervisningsformer, som kendetegner undervisningen på professionshøjskoler.  
Læs mere om forskningen
Horsens campus

Lighed og ulighed

Vi forsker i lighed og ulighed i uddannelse. I vores forskningsprojekter sætter vi sætter fokus på betydningen af bl.a. social baggrund, køn og psykiske funktionsnedsættelser.  
Læs mere om forskningen

Kontakt

Foto af Johanne Grøndahl Glavind
  • Johanne Glavind

  • Forskningsleder, ph.d.
  • T: 87 55 18 17
Ida Gran Andersen
  • Ida Gran Andersen

  • Adjunkt, forskningscenter for professionsstudier