Undervisning og læring

Vi forsker i de forskellige undervisningsformer, som kendetegner undervisningen på professionshøjskoler. 

Projekter

Studiegruppe, Aarhus C

Studentercentreret læring og undervisning 

Studentercentreret læring og undervisning er blevet et centralt princip på de videregående uddannelser. Men hvad er det egentlig og hvordan tilrettelægges studentercentreret undervisning? 
Læs mere om begrebet studentercentreret læring og undervisning her
Studiegruppe, Aarhus C

Studiegrupper

Projektet undersøger de studerendes perspektiver på, hvad der skaber velfungerende studiegrupper, hvori de studerende trives. Undersøgelsen finder, at studiegrupper ikke blot kan integrere studerende fagligt og socialt på uddannelsen, men at studiegrupper også kan have professionsintegrerende effekter. Gennem studiegruppesamarbejdet kan de studerende træne professionsrelevante samarbejdskompetencer, ligesom de får mulighed for at udforske deres forestillinger om professionen, og hvem de selv er som professionelle.
Læs mere her
Der er den 12. januar 2024 dimission for det første hold sygeplejerskestuderende, der har studeret i Herning.

Simulation som undervisningsmetode 

Der er et stigende fokus på simulationsbaserede undervisningsmetoder på professions- og erhvervsuddannelser. Antologien, Simulationsbaserede undervisningsmetoder – fra teori til praksis, giver en grundig indføring i simulationsbaseret undervisning samt indeholder konkrete eksempler fra praksis. Bogen anlægger en bred forståelse af simulation fra klassisk færdighedstræning i skillslabs til skyggeteater og rollespil. Bogen henvender sig således til alle, som interesser sig for simulation som undervisning- og kompetenceudviklingsmetode.
Læs mere om bogprojektet her