Principper for kvalitetsarbejdet
Vores kvalitetssystem giver sammenhæng i arbejdet med kvalitet i hele organisationen.
VIA har en politik for kvalitetssikring og kvalitetsudvikling, som er styrende for vores kvalitetsarbejde.
Med udgangspunkt i politikken har vi et kvalitetssystem, som sikrer sammenhæng i den måde, vi arbejder med kvalitet i hele organisationen; i ledelsessystemet, på den enkelte uddannelse og på tværs af uddannelser.
Kvalitetsarbejdet i VIA bygger på tre principper:
Dialog og gennemsigtighed
Det er gennem dialog og gennemsigtighed, at kvaliteten defineres og udvikles. Den studerendes oplevelse af uddannelsens kvalitet bliver grundlagt allerede i den forventningsafstemning, der foregår i forbindelse med valg og opstart af uddannelse. Det er væsentligt, at der gennem hele uddannelsesforløbet er dialog om forventninger og kvalitet, og at dialogen er baseret på et fælles dokumenteret grundlag.
Det er gennem dialog, at informationer fra kvalitetssystemet omsættes til indsigt og handlinger, som øger kvaliteten. Denne udviklende dialog muliggøres ved, at alle i VIA bidrager til at sikre, dokumentere og drøfte det samlede kvalitetsniveau på baggrund af fælles standarder og processer.
Mening og involvering
En forudsætning for et velfungerende kvalitetssystem er, at det giver mening for aktørerne – aftagere, studerende, undervisere, teknisk-administrative medarbejdere og ledere.
Kvalitetssystemet får liv, når aktørerne involverer sig i drøftelser om uddannelseskvalitet gennem blandt andet evalueringer, undersøgelser, censorrapporter og strategiske udviklingsplaner. Det være sig drøftelser internt på den enkelte uddannelse, på opfølgningsmøder i uddannelsesudvalg eller drøftelser i aftager- og referencepaneler, følgegrupper eller via praktiksamarbejdet.
Aktørerne bidrager således til sikring, dokumentation og udvikling af uddannelsens videngrundlag, niveau og indhold samt relevans.
Sammenhæng og lokal forankring
En tydelig og stærk sammenhæng mellem VIAs kvalitetssystem og den lokale kvalitetssikring/-udvikling på uddannelserne er vigtig for at opnå enkle processer og procedurer i kvalitetsarbejdet.
Sammenhæng skabes gennem fælles standarder, centralt initierede undersøgelser, centralt genererede nøgletal og gennem opfølgning på kvalitetsrapporter og de strategiske udviklingsplaner. Det betyder, at information om uddannelseskvalitet kan aggregeres og udveksles både vertikalt og horisontalt i organisationen.
Lokal forankring skabes gennem udmøntning af de fælles standarder i lokale procedurer og undersøgelser samt gennem lokal behandling af informationer fra kvalitetssystemet. Det betyder, at lokale procedurer og metoder kan udarbejdes under hensyn til forskellige fagkulturer i uddannelserne - under forudsætning af, at proceduren opfylder kravene i de fælles standarder.