Kompetence- og videncenter for pædagogisk arbejde med sprog (KOMPAS)

I VIAs kompetence- og videncenter for pædagogisk arbejde med sprog (KOMPAS) er ambitionen at sikre sproglig trivsel og deltagelsesmuligheder for alle – uanset baggrund. Det kræver, at børn, unge og voksne altid møder dygtige professionelle. Vores bidrag er derfor at udvikle viden og kompetenceforløb, så I som fagprofessionelle inden for det sprogpædagogiske felt har de bedste forudsætninger for at lykkes.

Kompetence- og videnscenter for pædagogisk arbejde med sprog


Om KOMPAS

I kompetence- og videncentret er vi som eksperter, undervisere og forskere dedikerede til at bidrage til, at hvert barn, hver ung og hver voksen får mulighed for at trives og udvikle sig sprogligt gennem møder med dygtige professionelle.

Dygtige professionelle er alle jer, der har jeres daglige gang i mangfoldige pædagogiske kontekster fx som pædagoger, pædagogiske medarbejdere, dagplejere, dagplejepædagoger, logopæder (talepædagoger), tale-hørekonsulenter, lærere, dagtilbudsledere eller sprogkonsulenter i kommunen.

Det er vores mål at udvikle og styrke jeres viden, kompetencer og dømmekraft, så I som fagprofessionelle altid er i stand til at træffe gode og velbegrundede valg, når I arbejder med sproglig udvikling. Det gør vi på to måder:

  1. I tæt samarbejde med jer udvikler vi undervisnings- og kompetenceforløb, der matcher de komplekse sproglige behov og udfordringer, I møder i jeres dagligdag.

  2. Gennem undersøgelser og projekter udvikler vi viden, som I kan anvende til at berige og højne kvaliteten af jeres sprogpædagogiske arbejde.

Bred pallette af fagligheder

I KOMPAS har vi nogle af de dygtigste eksperter på det brede sproglige og logopædiske område – og til sammen har vi en bred pallette af specialiserede fagligheder. Alle vores eksperter har erfaring med at udvikle viden, undervisnings- og kompetenceforløb, større udviklingsprojekter, forskning – alt sammen både ud fra en praksisrelateret tilgang og i tæt samarbejde med praksis, eksempelvis:

Vores brede faglighed betyder, at vi kan imødekomme lige præcis de komplekse sproglige behov, I oplever hos jer.

Aktuelle projekter i 2024

  • Vi vil gerne undersøge, hvilken viden der findes i dagtilbudspraksis om DLD (Developmental Language Disorder), og hvilke tidlige bekymringstegn pædagogisk personale evt. kigger efter hos børn i 0-6-årsalderen.

    Derfor gennemfører vi i 2024 en spørgeskemaundersøgelse til pædagoger, sprogvejledere, pædagogiske ledere, dagtilbudsledere og kommunale konsulenter.

    Resultaterne fra undersøgelsen skal bl.a. bruges til at tilrettelægge relevante kompetenceudviklingstilbud til dagtilbuddene og til at kvalificere indholdet på de pædagogiske diplommoduler på logopædi-retningen. Vi forventer, at I kan læse mere om vores fund i løbet af efteråret 2024.

  • Udviklingsprojektet ”Livsveje for børn med tegn på dysleksi” er bygget op som et casestudie, hvor vi tager afsæt i fire børn, som er blevet ordblinde-risikovurderet i 1. klasse, og hvor der er konstateret mulig risiko for dysleksi.

    Vi vil gennem interviews ”spole tilbage” til børnehaveklasse, børnehave og forældre og spørge, om nogen omkring barnet så bekymringstegn, der kan pege i retning af risiko for dysleksi. Vi vil gerne blive klogere på, hvilke tegn forskellige personer i barnets netværk så, og hvornår disse tegn blev opdaget. Hvad blev der gjort hvornår? Og hvilke forskellige krav til barnets kompetencer har præget forskellige læringsmiljøer igennem barnets opvækst?

    Betyder disse forskellige forventninger til kompetencer noget for, hvornår tegn på dysleksi opdages, og hvilke tegn der lægges vægt på? Vi gennemfører interviews i foråret 2024. Vi forventer, at I kan læse mere om vores fund i løbet af efteråret 2024.

  • Gennem en afdækning af relevant litteratur fra flere parallelle faglige og teoretiske ståsteder, vil vi i udviklingsprojektet her afsøge, hvordan vi tværdisciplinært kan arbejde med barnets personlige udvikling gennem sprog og leg. Vi vil samtidig undersøge, hvordan barnets pragmatiske sprogkompetencer hænger sammen med barnets øvrige sociale og kognitive udvikling.

    Vi forventer at sammenskrive fund og faglige refleksioner. I kan forvente at finde mere i løbet af efteråret 2024.

  • Gennem spørgeskemaer og kvalitative fokusgruppeinterviews vil vi i dette udviklingsprojekt opnå et større indblik i, hvordan pædagogisk personale i vuggestuer samt dagplejere ser og forstår børns sprog, før det verbale sprog optræder. Vi vil afdække, hvilken viden det pædagogiske personale har om før-sproglige færdigheder.

    Den viden, vi får, vil vi bruge til at kvalificere indholdet på de forskellige kompetenceudviklingsforløb, vi allerede udbyder, og lave nye, målrettede kompetenceudviklingstilbud til det pædagogiske personale, der arbejder med børn i 0-2-årsalderen.

    I kan forvente at finde mere i løbet af efteråret 2024.

Mød eksperterne i KOMPAS