Sprogpædagogik i hverdagen 2025 - Neuropædagogik, sprog og leg

14. maj 2025: ​På denne dag sætter vi fokus på potentialet i at samtænke faglighederne bag leg, sprog og neuropædagogik. Ofte arbejder fagprofessionelle inden for hver deres felt, men hvad nu, hvis vi kunne kombinere vores viden for at skabe bedre vilkår for børns udvikling?

Sprogpædagogik i hverdagen - eksperter

Sted

Aarhus

Pris

1675 kr. + moms

Dato

14.05.2025

Tilmeldingsfrist

10.04.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Konferencer og arrangementer

Kom og bliv inspireret

  • Denne dag sætter vi fokus på, hvordan tværfagligt samarbejde kan løfte kvaliteten af det pædagogiske arbejde og sikre en helhedsorienteret tilgang til barnets sproglige udvikling?

    Vi ser nærmere på, hvordan viden om neuropædagogik kan øge forståelsen af og bidrage til udviklingen af pædagogisk arbejde med børns sprog og leg.

    Sprog og leg hænger uløseligt sammen. Sproget er nøglen til deltagelse i legen, og legen er en vigtig kontekst for sproglig udvikling. Vi vil se på, hvilke sproglige kompetencer børn har brug for i legen, og hvordan vi kan hjælpe dem, der er sprogligt udsatte, med at blive aktive deltagere i legefællesskaber.

    ​Dagen afsluttes med præsentation af nye praksisnære udviklingsprojekter fra VIAs forskningsprogram for Sprog og literacy.​

    Hvad kan du tage med dig fra dagen?
    Du vil få konkrete redskaber og inspiration til, hvordan du kan arbejde med både leg og sprog i dagligdagen samt viden om:​

    • ​Hvordan sproget påvirker børns muligheder for at deltage i leg?
    • Hvordan leg kan bruges som en ramme til at styrke børns sproglige kompetencer?
    • Hvordan neuropædagogik kan informere vores pædagogiske praksis og skabe en dybere forståelse for børns udvikling?
    • Hvordan du kan støtte sprogligt udsatte børn i at blive en del af legefællesskaber?
    • Hvordan tværfagligt samarbejde kan løfte kvaliteten af det pædagogiske arbejde og sikre en helhedsorienteret tilgang til barnets udvikling?  

    Vi ser frem til at byde dig velkommen til en dag, hvor vi sammen udforsker nye veje til at fremme børns sprog- og legeudvikling.

  • 08.30-09.00
    ​Ankomst og morgenmad

    09.00-09.15
    Velkomst og morgensang

    09.15-10.15
    Neuropsykologi og Neuropædagogik i pædagogisk praksis v. Trine Holck Grundahl, Lektor, VIA Efteruddannelse

    I dette oplæg vil vi udforske, hvordan neuropsykologi og neuropædagogik kan berige vores forståelse af børns læring og udvikling. Vi vil introducere et neuropædagogisk perspektiv, der fokuserer på hjernens forudsigende og plastiske egenskaber, og hvordan disse påvirker børns evne til at lære og kommunikere.

    Målet med oplægget er at give deltagerne redskaber til at forstå børns læring på et dybere neurovidenskabeligt plan og tilbyde konkrete pædagogiske tilgange, der fremmer trivsel og læring gennem et neuropædagogisk perspektiv.

    Oplægget slutter af med at koble sig til næste oplæg, som handler om leg.

    10.15-10.35
    Kaffepause

    10.35-11.30
    Legens betydning for børns udvikling i fællesskaber v. Birgitte Laursen, Lektor, Pædagog og cand. pæd. soc., National ambassadør i Playful Learning, VIA Efteruddannelse

    Oplægget giver bl.a. bud på flg.: Hvilken rolle spiller legen i børns udvikling? Hvorfor har børns deltagelse i legende fællesskaber afgørende betydning? Hvordan kan pædagogisk personale undersøge børns leg samt forholde sig til egen rolle i at understøtte børns deltagelse? Og hvordan kobler legen sig egentlig til neuropædagogikken? Oplægget afsluttes med at koble sig til næste oplæg om sprogets rolle i leg.

    11.30-12.15
    Frokost ​

    12.15-13.30
    Sprogets rolle i leg: Støtte til børns deltagelse og fællesskaber v. Anne Nguyen-Quy, Lektor og cand.mag i lingvistik, VIA Efteruddannelse

    Hvordan påvirker sproget børns leg, og hvilke sproglige kompetencer er nødvendige for at deltage? Vi ser på, hvorfor sprog er essentielt for legeudvikling og undersøger, hvilke udfordringer sprogligt udsatte børn møder i legen. Oplægget giver redskaber til at støtte børns sproglige udvikling i og omkring leg. Oplægget knytter an til formiddagens to oplæg.

    Oplægget slutter af med refleksionsspørgsmål, der knytter viden om neuropædagogik, leg og sprog sammen og diskuterer, hvordan der kan arbejdes med en mere helhedsorienteret tilgang til barnets sproglige udvikling?​

    13.30-14.00
    Kaffepause ​

    14.00-15.30
    Fra forskning til sprogpædagogisk praksis i hverdagen​ v. 

    Line Møller Daugaard, docent i Center for Didaktik og Pædagogik, forskningsleder i Sprog og literacy, VIA

    Irene Salling Kristensen, Lektor Pædagoguddannelsen Holstebro, VIA

    Sara Dørken Christiansen, Adjunkt VIA Efteruddannelse

    Alle er tilknyttet forskningsprogram for Sprog og literacy i Forskningscenter for Didaktik og pædagogik

    I dagens sidste indlæg inviterer medarbejdere fra VIAs forskningsprogram for Sprog og literacy jer med ind i maskinrummet. Vi præsenterer fund og perspektiver fra tre igangværende eller nyligt afsluttede forsknings- og udviklingsprojekter og lægger med afsæt heri op til drøftelse og dialog.

    • ​Projekter: BiB - Billedbogspraksis i børnehaven (2023), 
    • Sammen om sprog - lokal kvalitet i vuggestuens sprogmiljø (2020-2022)
    • PÆLS - Pædagogen som læser (2024-25).​

    Herudfra belyses tre temaer:

    Tema 1: Når pædagoger og børn vækker bogens univers til live – ”vi binder sløjfer”
    Tema 2: Et børneperspektiv på gode bøger – hvad mener børn er gode bøger?
    Tema 3: Pædagogers opfattelser af gode læsesituationer – ”pædagogen som læser”

    15.30- 15.45
    Opsamling + tak for i dag

  • ​Sprogpædagogik i Hverdagen-konferencen er for dig, der har din gang i det almene dagtilbud. Du er fx pædagog, sprogpædagog, sprogvejleder, pædagogisk leder, dagtilbudsleder eller konsulent på dagtilbudsområdet.​

  • ​Trine Holck Grundahl, Lektor, VIA.

    Birgitte Laursen, Lektor, Pædagog og cand. pæd. soc., National ambassadør i Playful Learning, VIA.​

    Anne Nguyen-Quy, Lektor og cand.mag i lingvistik, VIA.

    Line Møller Daugaard, docent i Center for Didaktik og Pædagogik, forskningsleder i Sprog og literacy, VIA.

    Irene Salling Kristensen, Lektor Pædagoguddannelsen Holstebro, VIA.​

    Sara Dørken Christiansen, Adjunkt VIA Efteruddannelse.

Mød oplægsholderne

Trine Holck Grundahl

Trine Holck Grundahl

Lektor, VIA
Mød Trine
Birgitte Laursen

Birgitte Laursen

Lektor, Pædagog og cand. pæd. soc., National ambassadør i Playful Learning, VIA
Mød Birgitte
Anne Nguyen Quy

Anne Nguyen Quy

Lektor og cand.mag i lingvistik, VIA 

Mød Anne
Line Møller Daugaard

Line Møller Daugaard

Docent i Center for Didaktik og Pædagogik, forskningsleder i Sprog og literacy, VIA 
Mød Line
Irene Salling Kristensen

Irene Salling Kristensen

Lektor Pædagoguddannelsen Holstebro, VIA 
Mød Irene
Sara Dørken Christiansen

Sara Dørken Christiansen

Adjunkt VIA Efteruddannelse
Mød Sara

Kontakt

Sara Dørken Christiansen (sdch).jpg

Faglig kontakt