Daginstitution
Den psykomotoriske terapeut er ansat i vuggestueafdelingen i en integreret institution.
Terapeuten har bl.a. følgende opgaver:
- underviser på et motorikhold for børn og pædagoger fra dagtilbuddets institutioner
- løbende motorisk screening af og aktiviteter med børnene
- oplægsholder for forældre og pædagoger
- indkøring af børn, primær kontaktperson og samarbejde med forældre
- daglige pædagogiske opgaver
Skolefritidshjem
Den psykomotoriske terapeut er ansat på et skolefritidshjem og arbejder med trivsel, inklusion og bevægelse.
Terapeutens opgaver er bl.a.:
- primær tovholder på et indkøringsprojekt for de børnehavebørn, der skal starte i 0. klasse
- undervisning i leg og bevægelse i skoven for de kommende skolebørn og deres børnehavepædagoger
- støtte for børn med særlige behov
- løbende motorisk screening
- igangsætter sansemotoriske aktiviteter i samarbejde med lærere og pædagoger
Døgninstitution
Den psykomotoriske terapeut er ansat fuld tid på en mindre døgninstitution for unge.
Her har terapeuten bl.a.:
- psykomotoriske behandlingsforløb
- individuel fysisk træning
- dagligt pædagogiske arbejde og aktiviteter
Efterskole
Den psykomotoriske terapeut er ansat på en efterskole, hvor der er et ønske om at fokusere på trivsel i forhold til at forebygge frafald blandt eleverne.
Terapeutens opgaver er bl.a.:
- får henvist elever til individuelle forløb
- samarbejder med kontaktlærerne
- arbejder med kropslige øvelser, manuel behandling og samtale
- udbyder valgfagshold i mindfulness og massage
Konsulent i institutioner
Den psykomotoriske terapeut har selvstændig virksomhed som bl.a. konsulent i daginstitutioner.
Terapeuten arbejder bl.a. med:
- sansemotorisk undervisning for børn
- bevægelsesundervisning med pædagoger
- samarbejde med en psykolog, der har udviklet et online undervisningsmateriale om trivsel og nervesystemet