Kommune A
En psykomotorisk terapeut er ansat med et arbejdsområde som omfatter fem plejehjem, hvor terapeuten besøger et plejehjem per ugedag samt plejehjem i kommunens randområde.
Terapeutens arbejde består i bl.a.:
- individuelle forløb med henviste borgere, manuel behandling og støttende samtaler
- undervisning på yoga-afspændingshold på et af plejehjemmene
- understøtte medarbejderne med fysisk og ergonomisk vejledning og rådgivning
Kommune B
Den psykomotoriske terapeut er ansat i en stilling med fokus på aktivitetstilbud til ældre.
Arbejdet indebærer bl.a.:
- individuel behandling
- holdundervisning og gruppebaseret træning
- facilitere aktiviteter, der understøtter trivsel, modvirker ensomhed og sorg, samt skaber og styrker relationer
- modvirke hudsult gennem taktil stimulering
- stimulere demensramte ældre
Kommune C
Den psykomotoriske terapeut arbejder med sundhedsfremme, forebyggende tiltag og trivsel for medarbejdere (sygeplejersker, social- og sundhedspersonale, terapeuter mv.), som er ansat i et lokalområde.
Arbejdet omfatter:
- planlægning af temadage
- individuelle samtaler/coaching og behandlinger
- gruppesamtaler - supervision og coaching
Kommune D
Kommunen har fire psykomotoriske terapeuter ansat, der arbejder med følgende opgaver:
-
træning, afspænding, holdundervisning og lignende på aktivitetscenter
- kontakt med og behandling af ældre, hvor der er behov for terapi og opfølgning
- aktivering, oplæring og supervision af frivillige
- sundhed, ernæring/kost, fx som konsulent i projekt med hjertemotion
- planlægning og gennemførelse af motion i naturen for ældre
- forebyggende hjemmebesøg for 70- og 80-årige
Kommune E
Kommunen har ansat flere psykomotoriske terapeuter, som har følgende opgaver, der varetages i samarbejde med det øvrige personale:
-
udvikling af bevægelsestilbuddene til ældre på aktivitetscentret
- udvikling af et nyt trænings-tilbud ”Husk og Træn” til hjemmeboende borgere med lettere demens
- aktiviteter til borgere med demens på Demens-Dagcenter og almindelige dagcentre
- undervisning af elever og nyt personale i forflytningsteknik
- undervisning i etiske dilemmaer i ældreplejen