Undervisningsemner inden for nye teknologier

Alle undervisningsoplæg er tilpasset elever på ungdomsuddannelser og kan tilpasses en varighed på mellem 2-6 timer.

Hvordan designer man et computerspil?

Eleverne får grundlæggende indføring i teorier og teknologier relateret til spiludvikling - blandt andet spilanalyse, Quet Design (MMOs), balancing, og psykologi bag spil.

De får redskaberne og viden om, hvordan man starter med at lave sit første spil, og hvad man skal gøre (og ikke gøre) for at sikre sig, at ens spil bliver færdigt. Studiedagen er for alle, og det er ikke et krav, at man spiller computerspil til dagligt!

Dreng med hovedtelefoner sidder ved computer

Fag: Digitalt design og udvikling, Kommunikation/it, Informatik  

Uddannelse: Softwareingeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Hvordan programmerer man en hjemmeside?

Måske har du allerede prøvet forskellige ”drag ’n’ drop” programmer og vil gerne vide lidt mere om, hvordan man skriver koden.

Webdesign omfatter mange forskellige færdigheder og discipliner, og i denne workshop vil vi komme ind på to af de programmeringssprog (HTML5 og CSS3), der benyttes til at udvikle hjemmesider. Vi starter helt fra bunden, så alle kan være med.

Koder på skærm

Fag: Digitalt design og udvikling, Kommunikation/it, Informatik 

Uddannelse: Softwareingeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Hvordan arbejder man med Virtual og Augmented Reality?

I værktøjet Unity kan man opbygge spændende virtuelle oplevelser. Bagefter kan man tage sine VR briller på og se, hvad man har lavet. 

I løbet af denne aktivitet introduceres deltagerne til, hvordan man laver indhold til Virtual Reality oplevelser i Unity, og hvordan man kan skrive små scripts i programmeringssproget C#, så man kan lave spændende og sjove interaktioner med den virtuelle verden

To drenge med VR- og AR-briller

Fag: Digitalt design og udvikling, Kommunikation/it, Informatik

Uddannelse: Softwareingeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens og VIA Campus Viborg, Kasernevej 5, 8800 Viborg

Kontakt Horsens: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk

Hvordan programmerer man robotter?

I mange år har robotter udført det tunge og ensformige arbejde i industrien. Men i takt med at computere bliver bedre, mindre og billigere, breder robotterne sig til mange andre områder. 

Den første robotstyrede bil har helt uden hjælp krydset Amerika, og det første hotel kun med robotter ”ansat” er åbnet i Japan. Vi vil programmere i Arduino, som er en hardware platform, som er designet at gøre processen ved at anvende elektronik i projekter mere tilgængeligt.

Robot

Fag: Programmering, IT

Uddannelse: Softwareingeniør

Sted: VIA Campus Horsens, Banegårdsgade 2, 8700 Horsens 

Kontakt: Lone Birkmose Bjerg lbb@via.dk