VIA er med i projektet ’Børneliv i Digital Trivsel’

Red Barnet søsætter målrettet indsats for at give børn og unges trivsel og digitale dannelse et markant løft. Samarbejdspartnerne er tre professionshøjskoler, CFU, Just Human og Nordea-fonden.

Fire piger med mobiltelefon

Danske børn og unge er blandt de børn i verden, som bruger allermest tid på digitale platforme og sociale medier. Alligevel ved vi for lidt om, hvordan skolebørns adfærd og sociale fællesskaber ændrer sig, når de første smartphones begynder at fylde i lommerne.

Dertil kommer, at lærere og andre fagpersoner i grundskolen efterspørger kompetencer til i højere grad at kunne styrke børn og unges trivsel i en digitaliseret hverdag.  

Derfor lancerer Red Barnet nu et program med titlen ’Børneliv i Digital Trivsel’, der har som vision at bidrage til, at de danske grundskoler arbejder systematisk med børn og unges digitale dannelse og trivsel. 

I de kommende fire år bliver der i ’Børneliv i Digital Trivsel’ blandt andet arbejdet for at sikre en god balance mellem børn og unges skærmbrug, søvn, bevægelse og fysiske samvær. Det undersøges også, hvordan børns første mobiltelefon påvirker deres trivsel, adfærd og fællesskaber.  

Nordea-fonden giver 37,4 millioner kroner i støtte til programmet, der bliver gennemført i samarbejde med VIA University College, Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, Center for Undervisningsmidler (CFU) og organisationen Just Human.

Undervisningsforløb, kompetenceudvikling og forældrematerialer

Konkret bliver der i ’Børneliv i Digital Trivsel’ fokus på at styrke børn og unges kompetencer og handlekraft i en digitaliseret hverdag. Det sker ved at indhente ny viden med udgangspunkt i skolebørns egne perspektiver og erfaringer. 

Desuden bliver der udviklet kompetenceudviklingsforløb til lærere. Der bliver tillige skabt undervisningsforløb til skoleklasser i hele den danske grundskole, hvor fagligheden Teknologiforståelse introduceres i undervisningen fra skoleåret 2027/2028.

Dertil kommer, at ’Børneliv i Digital Trivsel’ vil sikre, at også forældre bliver en aktiv del af arbejdet med at styrke den digitale trivsel hos børn. Fx bliver der udviklet materialer, der styrker samarbejdet mellem skole og forældre om at give børn gode og sunde digitale vaner. 

Ambitionen er, at programmet inden udgangen af 2028 når flere end 150.000 elever i grundskolens indskoling, mellemtrin og udskoling samt flere end 60.000 forældre. I samme periode vil hundredvis af skolelærere have fået et grundigt kompetenceløft, så de langt bedre end i dag kan være med til at styrke børn og unges digitale trivsel.  

Lytter til børn og unges erfaringer og perspektiver

Johanne Schmidt-Nielsen, der er generalsekretær i Red Barnet, fortæller, at der i det forestående arbejde bliver fokus på at inddrage børn i grundskolen.   

”I ’Børneliv i Digital Trivsel’ vil vi lytte til børnene for at forstå, hvordan deres digitale liv påvirker deres sociale relationer og trivsel. For selvom børn og unge finder fællesskaber online, ved vi også, at den digitale del af deres liv udfordrer deres trivsel og tryghed. Derfor ser vi frem til at styrke handlekraften hos børn og unge, sikre den nødvendige kompetenceudvikling for lærerne og udvikle redskaber til forældre, så de i samarbejde med skolen bedre kan styrke deres børns trivsel”, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

De tre professionshøjskoler, der indgår i projektet ’Børneliv i Digital Trivsel’, deltager med forskere og med lang erfaring i at uddanne og efteruddanne lærere. 

”Det er vigtigt, at vi ser på børns trivsel og brug af digitale teknologier i et langsigtet perspektiv med fokus på elevernes teknologiforståelse og myndiggørelse,” påpeger Mikkel Hjorth, der er docent og forskningsleder ved Program for læring og IT ved Forskningscenter for didaktik og pædagogik hos VIA University College.

Mikkel Hjort

Hans kollega Lillian Buus tilføjer:

”Hos VIA ser vi ’Børneliv i Digital Trivsel’ som en væsentlig mulighed for at styrke forsknings- og udviklingsarbejdet inden for teknologiforståelse i kombination med børns trivsel,” siger Lilian Buus, der er centerleder under forskningsområdet Pædagogik og dannelse ved VIA University College.

Lillian Buus, forskningsleder

Teknologiforståelse skal give viden til at undgå faldgruber

På Københavns Professionshøjskole fremhæver docent Lars Bo Andersen, at uddannelse er det vigtigste modsvar mod de mange faldgruber, der findes for børn og unge i relation til digitale teknologier og sociale medier. 

”Vi skal skabe en skole, der kan sætte tydelige pædagogiske rammer for det digitale, og som kan give eleverne en teknologiforståelsesundervisning, der taler direkte ind i den digitaliserede del af deres hverdag. ’Børneliv i Digital Trivsel’ er et vigtigt skridt i den retning,” siger Lars Bo Andersen.

Også docent Bjarke Lindsø Andersen fra Professionshøjskolen Absalon betoner vigtigheden af teknologiforståelse: 

”Det er afgørende, at fremtidens lærere i hele landet har forudsætningerne for at forstå og præge det digitale børneliv i den retning, vi ønsker. Teknologiforståelse er en helt central komponent i den mission, og det glæder vi os til at udfolde igennem samarbejdet i ’Børneliv i Digital Trivsel’,” siger Bjarke Lindsø Andersen. 

De tre involverede professionshøjskoler understreger, at ’Børneliv i Digital Trivsel’ med udvikling af undervisningsforløb til elever og kompetenceudviklingsforløb til lærere kommer til at give svar på, hvordan børn og unges digitale dannelse og trivsel bedst muligt kan blive inkorporeret i undervisningen i grundskolen. 

På sigt kommer programmet ligeledes til – i samarbejde med en række folkeskoler fordelt over hele landet – at afprøve, hvordan skoler bedst kan integrere digital trivsel og sunde skærmvaner i det allerede eksisterende trivselsarbejde på den enkelte skole.   

Grundskolen står over for én af sine største udfordringer

Også Center for Undervisningsmidler Danmark glæder sig over at være med i programmet, fortæller forperson Ann-Birthe Overholt Nicolaisen.

”Skolens formål står over for en af sine største udfordringer i mødet med de digitale teknologier, som fylder stadigt mere i elevernes liv både i og uden for skolen. Hos CFU Danmark arbejder vi for at støtte lærerne i at skabe meningsfuld undervisning, hvor eleverne eksperimenterer og bliver klogere på de teknologier, de møder og bruger i og uden for skolen. Vi er stolte af at bidrage til ’Børneliv i Digital Trivsel’ med vores omfattende erfaringer med udviklingen af teknologiforståelse og digital dannelse,” siger Ann-Birthe Overholt Nicolaisen.

Organisationen Just Human ser tilsvarende den fælles indsats i ’Børneliv i Digital Trivsel’ som afgørende for at skabe gode rammer om balancerede børneliv.

”Børn og unge fortjener de bedste forudsætninger for at udvikle gode digitale vaner, som styrker søvn, bevægelse, fysisk samvær og øvrige aktiviteter, der er af stor betydning for børn og unges mentale trivsel, udvikling og livsduelighed,” siger Eva Molin, der er programleder i Just Human.

Relevant for den enkelte og for børns fællesskaber

Også hos Nordea-fonden er der positive forventninger til, at ’Børneliv i Digital Trivsel’ gavner børns trivsel, relationer og fællesskaber.   

”I dag møder børn digital dannelse på sporadisk vis, og mange voksne omkring børn opfatter den digitale verden som adskilt fra den fysiske. Dette projekt udvikler undervisning og rådgivning i digital dannelse med afsæt i børns livsverden, som er i øjenhøjde og relevant for både den enkelte og for fællesskabet, siger Nordea-fondens uddelingschef, Christine Paludan-Müller, og fortsætter:
”Projektet understøtter også skoler i at indarbejde vigtige aspekter ved børns trivsel og relationer, som finder sted digitalt, så børn har voksne omkring sig, de kan gå til for rådgivning og viden, og som kan styrke positive børnefællesskaber”.

Fakta om programmet ’Børneliv i Digital Trivsel’

  • Løber fra 2025 til 2028 med Red Barnet som projektejer.
  • Er finansieret med 37,4 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden samt medfinansiering fra Red Barnet, VIA University College, Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon og Center for Undervisningsmidler. 
  • Vil udvikle undervisningsforløb til alle elever i grundskolen for at understøtte den kommende faglighed Teknologiforståelse.
  • Vil levere kompetenceudviklingsforløb til grundskolens lærere og øvrige fagpersoner.
  • Vil udvikle forældrematerialer, der styrker samarbejdet mellem skole og forældre om at give børn gode og sunde digitale vaner.
  • Vil i alle sine aktiviteter inddrage elever i hele grundskolen.  

Relaterede artikler