Skoler skal være med til at udvikle undervisning i teknologi-forståelse

Videnscenter for Digital Teknologiforståelse, som VIA er en del af, samarbejder med grundskoler og gymnasier om at sikre børn og unge dybere digitale kompetencer.

Teknologiforståelse

Videnscenter for Digital Teknologiforståelse, som VIA har etableret i fællesskab med landets øvrige professionshøjskoler samt Aarhuss Universitet og Københavns Universitet, er netop gået i samarbejde med fem grundskoler og seks gymnasier på tværs af landet. Målet med samarbejdet er at få udviklet en samlet dansk tilgang til digital teknologiforståelse sammen med og til praksis. 

Lærerne og eleverne på samarbejdsskolerne – såkaldte udviklingsskoler – udgør motoren i fagudviklingen af teknologiforståelse. Samtidig bliver lærernes viden og erfaringer omdrejningspunkt i de kommende nationale fagbeskrivelser.

Flere af de deltagende grundskoler og gymnasier arbejder i forvejen med teknologiforståelse. Men de ønsker at få viden og erfaringer til at blive bedre til at støtte elevernes teknologiske kompetencer og digitale myndiggørelse til nutiden og fremtiden. 

Behov for forskning og praktiske erfaringer

”Samarbejdet med skoler og gymnasier er afgørende for videncentrets forsknings- og udviklingsarbejde, for udvikling af teknologiforståelse som faglighed kræver input både fra forskning og fra den helt praksisnære undervisning for at lykkes, ” påpeger Lillian Buus, der er centerleder ved et af VIAs forskningscentre på det pædagogiske område og tovholder på VIAs forskningsopgaver i relation til Videnscenter for Digital Teknologiforståelse.

Fra VIA deltager ansatte fra både forskningscentre, læreruddannelsen samt Center for Undervisningsmidler i at udvikle viden til Videnscenter for Digital Teknologiforståelse. 

Centret blev dannet i 2023 som led i regeringens digitaliseringsstrategi, der stiller skarpt på, at danske børn og unge skal opbygge digitale kompetencer og digital dannelse tidligt i livet for at få forståelse for den digitale virkelighed, de vokser op i. 

Lillian Buus, forskningsleder

Sammen om undervisningsforløb

”I samarbejdet mødes forskere og IT-didaktiske konsulenter fra Videnscenter for Digital Teknologiforståelse med lærere og elever om blandt andet at udvikle undervisningsforløb og teknologi. Visionen er, at det fælles forsknings- og udviklingsarbejde tilvejebringer erfaringer med, hvordan teknologiforståelse kan være en del af blandt andet dansk- og matematikfaget, og hvordan de forskellige fag kan integrere teknologiforståelse mere og bedre,” siger Lillian Buus.

Der bliver tillige sat spot på, hvad der skal til for, at undervisning i teknologiforståelse er motiverende for alle elever.

Endvidere bliver det afdækket, hvilke og hvordan undervisningsaktiviteter med integration af teknologiforståelse bidrager til elevernes digitale myndiggørelse og evne til kritisk at tage stilling til både eksisterende digitale teknologier og udviklingen af nye, så eleverne bliver rustet med forudsætninger til at agere som kompetente samfundsborgere i et demokrati, hvor de dagligt skal navigere i et væld af informationer.

Organisering med to værter

Videnscenter for Digital Teknologiforståelse blev indviet i december 2023.

Det er Københavns Professionshøjskole og Aarhus Universitet, der er værtsorganisationer i videncentret på vegne af de otte ligeværdige partnere i konsortiet bag – nemlig alle landets seks professionshøjskoler samt Aarhus Universitet og Københavns Universitet.

Centret er støttet med 50 millioner kroner fra Lundbeckfonden, Novo Nordisk Fonden og Villum Fonden i en programperiode fra 2023 til 2028. Desuden får centret tilført forskningsmidler over finansloven.

Fem eksempler på indhold i samarbejde

Herunder er eksempler på, hvad de samarbejder indebærer, som Videnscenter for Digital Teknologiforståelse har indgået med foreløbig fem grundskoler og seks ungdomsuddannelser.

  • Nogle dansklærere og deres elever skal hjælpe med at udvikle og afprøve et forløb om store sprogmodeller som fx ChatGPT. Eleverne skal træne en computermodel ved at karakterisere argumenter for og imod brugen af sociale medier og efterfølgende undersøge og diskutere modellens nøjagtighed og bias. 
  • En anden gruppe dansklærere skal sammen med deres elever arbejde kreativt og kritisk med kodning, dataforståelse og datamodeller i dansk. Eleverne skal blandt andet undersøge, hvordan de er med til at producere data, bruge data og generere algoritmer – som de måske lader sig påvirke af.
  • På to skoler skal eleverne arbejde med at forstå teknologien bag samtalerobotter som ChatGPT. De skal arbejde med at koble teknologiforståelsen til at kunne vurdere konsekvenser ved anvendelsen af samtalerobotter og kunstig intelligens – både for den enkelte og for samfundet. Derfor bliver der arbejdet med at se tekst som data og sandsynligheder, når der arbejdes på at fremskrive scenarier for de nye teknologiers indflydelse fremadrettet.
  • Informatiklærerne skal hjælpe med at afprøve og færdigudvikle et forløb om synliggørelse af de data, som vi efterlader på nettet.
  • En række lærere og elever fra mellemtrinnet skal i løbet af efteråret være med til at undersøge motivation og deltagelse i arbejdet med teknologiforståelse i faget håndværk og design. Her vil der være fokus på pædagogik, didaktik og de teknologier, der bliver sat i værk i undervisningen. Samtidig bliver der afprøvet muligheder for at tilgå bestemte læringsmål i teknologiforståelse gennem forskellige læringsveje og teknologier – fx æstetiske eller problemløsende læreprocesser, octostudio eller microbit.

Her er samarbejdspartnerne fra praksis

De fem grundskoler, der er gået i samarbejde med Videnscenter for Digital Teknologiforståelse, er: Søndervangskolen i Favrskov Kommune, Ikast Østre Skole i Ikast-Brande Kommune, Usserød Skole i Hørsholm Kommune, Valhøj Skole i Rødovre Kommune og Syvstjerneskolen i Furesø Kommune.

De seks gymnasier, der er gået i samarbejde med Videnscenter for Digital Teknologiforståelse, er: Aarhus Katedralskole i Region Midtjylland, Aarhus Tech i Region Midtjylland, Rosborg Gymnasium & HF i Region Syddanmark, Gefion Gymnasium i Region Hovedstaden, NEXT Vestskoven Gymnasium i Region Hovedstaden og Roskilde Katedralskole i Region Sjælland.

Relaterede artikler