Et nyt forskningsprojekt sætter over de næste fire år spot på at udvikle ny viden til pædagoger og øvrige ansatte i landets dagtilbud om indsatser, der fremmer små børns trivsel.
Projektet med titlen TRoLD – Trivsel og Legedeltagelse i Dagtilbud – har netop fået bevilget tæt på 12 millioner kroner fra Partnerskab for Børneforskning, som regeringen har taget initiativ til, og som Uddannelses- og Forskningsministeriet står bag.
Konkret har Partnerskab for Børneforskning til opgave at uddele midler til forskningsprojekter, der har fokus på at skabe mere viden om de mindste børns liv, trivsel, udvikling og dannelse i dagtilbud samt at styrke pædagogikken blandt andet ved at udvikle de pædagogiske uddannelser.
Docent og ph.d. Anette Boye Koch fra Forskningscenter for pædagogik og dannelse ved professionshøjskolen VIA University College er lead på forskningsprojektet TRoLD.
Eksperimenter med leg
”Trivsel står forrest i formålsparagraffen for danske dagtilbud, og forskning peger entydigt på, at der hos små børn er en tæt sammenhæng mellem trivsel og leg, venskaber og deltagelse, ligesom et velfungerende forældresamarbejde er altafgørende. Men trivselsforskningen har været svær at omsætte til den pædagogiske praksis i vuggestuer, børnehaver og dagpleje. Derfor er formålet med TRoLD at udvikle ny viden sammen med praksis om, hvordan de konkret kan arbejde med at fremme børns trivsel i dagtilbud. Det gør vi blandt andet med afsæt i en række legeeksperimenter,” fortæller Anette Boye Koch.
Legeeksperimenterne i TRoLD vil bestå af forskellige lege med forskellige materialer, som bliver afprøvet på tværs af dagtilbud. I legene bliver der fx inddraget musik, drama, bevægelse, natur og værksted. Undervejs observerer forskere børnenes lege og børnefællesskaber, og efterfølgende bliver observationerne brugt til tværfaglige refleksioner mellem forskere, pædagoger, forældre, pædagogstuderende og undervisere på pædagoguddannelsen.
”Forskningsprojektet vil give et rigtig godt afsæt for at skabe ny viden om børns trivsel, leg og fællesskaber og til at udvikle nye måder, hvorpå personalet i vuggestuer, børnehaver og dagpleje kan arbejde målrettet med trivslen hos de små børn,” forklarer Anette Boye Koch.
Fem aktører i samarbejde
TRoLD bliver gennemført som fire delprojekter og i et samarbejde mellem fem aktører.
Således samarbejder forskere, undervisere og pædagogstuderende fra VIA University College med Aalborg Universitet, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for velfærd (VIVE), Kolding Designskole og Horsens Kommune. Fra Horsens Kommune deltager 12 pædagoger, 8 pædagogiske assistenter samt 150 børn og deres forældre fra 5 forskellige dagtilbudsenheder.
Mens VIA er forskningsleder og undersøger, hvordan børn og pædagoger gennem legeeksperimenter kan skabe viden om trivsel som legedeltagelse, så står Kolding Designskole i deres del af forskningsprojektet for at udvikle nye legedesigns, som kan styrke børns og voksnes deltagelsesmuligheder i leg. Aalborg Universitet sætter spot på at udvikle viden om forældresamarbejde med fokus på trivsel og legedeltagelse, mens VIVE undersøger børns trivsel ved at følge, om legeeksperimenter giver børn flere relationer, og hvorvidt det videre ændrer børns deltagelsesmuligheder i dagtilbuddets børnefællesskaber.
Ny viden til gavn for børn
Det er første gang, at Partnerskab for Børneforskning har uddelt midler til forskning, og Anette Boye Koch er meget taknemmelige for, at TRoLD er blevet tildelt næsten 12 millioner kroner.
”Det er min klare forventning, at forskningsprojektets resultater vil komme det pædagogiske personale og børnene i dagtilbud i hele Danmark til stor gavn og skabe gode rammer for et godt børneliv med trivsel i højsædet. Det er ambitionen, at TRoLD styrker kvaliteten af den pædagogiske småbørnsforskning, og at vores kommende forskningsresultater og anbefalinger bliver oplevet som relevante og brugbare af de ansatte i landets dagtilbud,” understreger Anette Boye Koch.
Før tildelingen af forskningsmidler har Partnerskab for Børneforskning haft TRoLD og øvrige ansøgninger gennem en proces, hvor et forskningspanel har vurderet forskningskvaliteten af projektet, og et praksispanel har vurderet, om projektet har relevans for det praktiske felt. Det er sket for at sikre et godt udgangspunkt for, at forskningen bliver omsat til praksis.
Yderligere oplysninger fås hos:
Anette Boye Koch, docent og ph.d. i Forskningscenter for pædagogik og dannelse ved VIA University College.
T: 87 55 35 09
E: abk@via.dk