Bæredygtig udvikling på skoleskemaet 

VIA er med i projektet GreenEdTech, der gør bæredygtig udvikling til en del af skoleundervisningen. Ambitionen er, at børn og unge som fremtidens arbejdskraft får kompetencer og motivation til at tage del i den grønne omstilling.


Bæredygtig udvikling på skoleskemaet skal sikre fremtidens grønne arbejdskraft.

Foto: Colourbox.

Danmark og resten af verden står over for en fundamental grøn omstilling af hele samfundet, som blandt andet skal indfri de nationale og internationale mål for CO2-reduktioner. Men en voldsom udfordring er manglen på kvalificeret arbejdskraft. Derfor er det afgørende, at børn og unge som fremtidens arbejdsstyrke får sat bæredygtig udvikling på skoleskemaet.

Alene i energisektoren kommer vi i Danmark til at mangle 290.000 medarbejdere i løbet af de næste 10 år, viser prognoser fra Dansk Industri.

For at imødekomme behovet for arbejdskraft med kompetencer i bæredygtighed er VIA University College gået med i et nyt stærkt konsortium med navnet GreenEdTech, som Innovationsfonden har investeret 19 millioner kroner i. Projektet løber frem til maj 2026 og har fokus på at udvikle digitale løsninger og gøre den grønne omstilling til en del af skoleundervisningen.

Målet er at udvikle folkeskolen, så grøn omstilling bliver en del af undervisningen i alle fag. Et andet mål er at øge elevernes motivation for at vælge karriere med fokus på bæredygtig udvikling. Udover at skabe flere grønne jobs skal GreenEdTech samtidig give fremtidens unge en bedre forståelse for klimaforandringernes konsekvenser og de nødvendige bæredygtige løsninger.

Hovedpartnerne i projektet er VIA University College, Aalborg Universitet og virksomheden Clio, der udvikler digitale undervisningsmaterialer.

Lærere klædes på til at undervise i bæredygtig udvikling

For at nå i mål med en god undervisning er det nødvendigt at understøtte lærerne med nye kompetencer – ikke mindst fordi undervisningen bygger på en særlig tilgang, hvor eleverne skal arbejde sammen med industrien om at finde bæredygtige løsninger på virkelige problemstillinger.

Derfor sikrer GreenEdTech, at lærere og andre fagprofessionelle bliver uddannet med styrke viden om bæredygtighed, fortæller docent Raffaele Brahe-Orlandi fra VIA University College.

”VIA uddanner mere end 500 lærere om året, og det er helt essentielt at udvikle deres bæredygtighedskompetencer for at skabe forandring ude på skolerne. GreenEdTech fokuserer på, at eleverne skal lære at handle på bæredygtig udvikling og løse problemer – ikke kun vide noget om emnet. Læreruddannelsen er derfor helt central i forhold til at uddanne kommende lærere til forandringsagenter i grundskolen, hvor den næste generation skal dannes til en fælles bæredygtig fremtid,” understreger Raffaele Brahe-Orlandi.

Folkeskolen får ny digital undervisningsplatform

Virksomheden Clio skal udvikle en læringsplatform, der kommer til at stille en helt ny type undervisningsmaterialer gratis til rådighed for folkeskoler i Danmark.

Thomas Tønnesen, der er Head of Clio Partners, forventer, at der allerede efter tre år vil være 200.000 elever på 7-10. klassetrin, der arbejder på den nye platform. Med tiden får 90 procent af alle folkeskoler adgang til platformen.

”Den platform og de metodikker, vi udvikler sammen med resten af konsortiet, henter inspiration fra Citizen Science. En lignende teknologi findes ikke i dag. Grundtanken er differentieret undervisning og tværfaglighed, for der er brug for mange slags fagligheder til at tackle den grønne omstilling.

Fælles opgave og stærkt engagement

Lektor ved Institut for Kommunikation og Psykologi ved Aalborg Universitet, Rikke Magnussen, er projektleder og udtaler:

”Det enkelte menneske kan ikke løfte den grønne opgave alene. Derfor skal de store omstillinger ske i et større samfundsperspektiv. GreenEdTech har en meget stærk energi og vilje til at lave den her omstilling, fordi vi er så mange aktører – herunder industri, universiteter, læreruddannelser og øvrige samarbejdsparter. Det vidner om et stærkt engagement til at sætte den grønne omstilling på dagsordenen i klasseværelset”.

I GreenEdTech samarbejder Aalborg Universitet, VIA University College og Clio med CONCITO, Green Hub Denmark, Dansk Industri Digital, Haldor Topsøe, Grundfos, Aarhus Universitet og Styrelsen for IT og Læring, der er en del af Børne- og Undervisningsministeriet.

Fakta om GreenEdTech:

  • Projektets navn: Green transition of Education and educational Technology (GreenEdTech).
  • Det samlet budget for GreenEdTech er 38.090.181 kroner. Heraf kommer de 19.031.555 millioner kroner fra Innovationsfonden.
  • Projektet løber fra 1. maj 2022 – 1. maj 2026.
  • GreenEdTech-konsortiet består af VIA University College, Aalborg Universitet, Clio samt en række tætte samarbejdspartnere: CONCITO, Green Hub Denmark, Dansk Industri Digital, Haldor Topsøe, Grundfos, Aarhus Universitet og Styrelsen for IT og Læring.

Yderligere information:

Raffaele Brahe-Orlandi
Docent, VIA University College
T: 30 28 48 03
E: RABO@via.dk

Rikke Magnussen
Projektleder og lektor, Aalborg Universitet
T: 20 13 45 20
E: rikkem@ikp.aau.dk

Thomas Tønnesen
Head of Clio Partners, Clio
T: 20 63 64 35
M: thotoe@clio.me 

Relaterede artikler