Jeg er med til at sikre deres trivsel 

24-årige pædagogstuderende Anders Lund Nielsen er i praktik i Skovhuset, som er et bosted i Mellerup for børn og unge med autisme. Under sit praktikophold er Anders med til at sikre, at beboerne får den støtte og hjælp, som de har brug for. 

Anders Lund Nielsen står foran sit praktiksted, Skovhuset.

For Anders Lund Nielsen var det ikke svært at vælge Skovhuset som sin 1. prioritet, da han i sin tid skulle vælge praktiksted. Og det er der en god grund til.

”Det er spændende at arbejde med socialt udsatte børn og unge. Det er en vigtig opgave at sikre deres trivsel og skabe gode vilkår for deres udvikling. De har meget at byde på, selvom de ikke nødvendigvis har haft de bedste vilkår i deres opvækst”, uddyber Anders.

Som en del af sit praktikophold i Skovhuset deltager Anders i det daglige pædagogiske arbejde. Det indebærer, at han blandt andet støtter beboerne i de daglige gøremål såsom rengøring af deres værelser eller madlavning. Derudover hjælper han dem med at socialisere sig med omverdenen i form af ture ud af huset for at handle i supermarkedet, købe tøj i centeret eller deltage i fritidsaktiviteter i forskellige foreninger.

 

Praktikopholdet giver færdigheder 

For Anders er det største udbytte ved at være i praktik, at han får mulighed for at afprøve den lærte teori i praksis. I den forbindelse har Anders gjort sig en vigtig opdagelse.

”Ved at være i praktik opdager man, at alting ikke er så firkantet som i teorien. Alle børn og unge er forskellige. Derfor udvikler man kompetencer under sit praktikophold, som man ikke kan lære i undervisningslokalet”, siger Anders.

Han uddyber, at praktikvejleder, Heinrich Øst, er en god sparringspartner under praktikopholdet. Heinrich vejleder Anders i, hvordan han kan forbedre sine pædagogiske færdigheder ved at gennemgå specifikke situationer fra bostedet. Derudover opfordrer Heinrich til, at Anders skal prøve forskellige ting af i praksis for at udvikle sine færdigheder.  

”Jeg får rigtig meget ansvar. Heinrich behandler mig på lige fod med de andre fastansatte. Derfor får jeg også lov til at prøve mange af mine idéer af”, fortæller Anders.

 

Efteruddannelse i psykologisk pædagogik

Anders drømmer om at arbejde med socialt udsatte børn og unge, efter han er færdig med pædagoguddannelsen. Men for Anders er det ligeså vigtigt at efteruddanne sig.

”Jeg kunne godt tænke mig at efteruddanne mig inden for det psykologiske felt. På den måde kan jeg få en bedre forståelse for de unge mennesker. Samtidig kan jeg få flere redskaber, som kan hjælpe dem i deres kognitive udvikling”, forklarer Anders.

Anders håber på en fremtid, hvor der er flere økonomiske ressourcer i det socialpædagogiske felt. På den måde kan socialt udsatte børn og unge få mere tid med de enkelte pædagoger, og det vil være vigtigt for deres personlige udvikling.

Læs også