Professionsuddannelse og professionsrettet undervisning

Vi forsker i professionsuddannelse og professionsbaseret undervisning i både et nationalt og internationalt perspektiv. I forskellige projekter og samarbejder udvikler vi viden om emnet med særligt fokus på professionsbacheloruddannelserne. 

Udvalgte projekter og aktiviteter

sygeplejerskestuderende lærer med simulationsdukke

Simulation som undervisningsmetode

Vi undersøger brugen af simulationsbaserede metoder i undervisning. Projektet anskuer simulationsbaserede undervisningsmetoder ud fra forskellige vinkler – filosofisk, pædagogisk og didaktisk samt ud fra forskellige fagfelters praksis.


Læs mere om projektet her.



Kontaktperson:
Forskningsleder Vibeke Røn Noer, vino@via.dk 

Beholder med farver

Kultur og sundhed

Kan man synge sig rask? Kan man skrive sig ud af en krise? Har kunstværker noget at sige til sundhedsprofessionelle? 

I dette projekt undersøger vi, hvordan kunst, æstetik og kultur kan bringes ind i de sundhedsprofessionelle uddannelser. 

Læs mere om projektet her.



Kontaktperson:
Docent Brian Benjamin Hansen, brbh@via.dk

studerende omkring et bord

Studentercentreret læring og undervisning

I et internationalt samarbejde mellem VIA, Humber College Institute of Technology & Advanced Learning, Canada og Otago Polytechnic, New Zealand undersøger vi, hvordan man kan navigere som leder eller underviser, så man understøtter medarbejderes og studerendes agency. 

Læs mere om projektet her

Læs mere om begrebet studentercentreret læring og undervisning her

Kontaktperson:
Docent Thomas Iskov, tisk@via.dk