Professionel identitet og professionsfaglighed

Vi forsker i professionel identitet og professionsfaglighed. Vi undersøger, hvordan professionsuddannelser kan understøtte studerendes udvikling af professionel identitet på måder, der både bidrager til uddannelsestilknytning, dedikation til professionsopgaver og udvikling af en professionsfaglighed, som kvalificerer de nyuddannede til at arbejde i professionerne efter endt uddannelse 

Udvalgte projekter og aktiviteter

Laerer med elever

Professionstilknytning

Vi undersøger og udvikler viden om, hvordan professionsuddannelser kan understøtte de studerendes tilknytning til uddannelse og profession på måder, der udvikler de studerendes professionelle identitet og samtidig kvalificerer dem til at agere i professionel praksis.

Læs mere om projektet her.



Kontaktperson:
Forskningsleder Johanne Grøndahl Glavind, jggl@via.dk

Studerende på VIA

Nye uddannelser - nye professionsidentiteter

Vi forsker i, hvordan professionsidentitet skabes og formes på nyere professionsuddannelser udvikler. 

Læs mere om projektet i den nyeste publikation: Det farlige spørgsmål: Identitetsudfordringer for nye studerende ved en ung professionsuddannelse her.

Læs mere om professionsidentitet på Administrationsbacheloruddannelsen her.


Kontaktperson:
Forskningsleder Kaare Aagaard, kaag@via.dk

sygeplejerskestuderende

Studievalg og professionel identitet

Med VIA Sygeplejerskeuddannelsen som case undersøger og udvikler vi viden om de studerendes studievalg, og hvordan de undervejs i uddannelsen former deres professionelle identitet i spændingsfeltet mellem egne ambitioner og samfundets behov og krav.

Læs mere om projektet her.

Og se den nyeste publikation: De vil gerne gøre en forskel, men…. her.

Kontaktperson:
Forskningsleder Vibeke Røn Noer, vino@via.dk