Program for viden og værdier i professionel praksis

I en tid hvor professionerne er presset af acceleration, krav om effektivitet og tilpasning til samfundets skiftende krav er der brug for et skarpt blik på de værdimæssige perspektiver. I programmet undersøger vi professionerne, professionsuddannelserne og relationerne der imellem i lyset af det videnmæssige, værdimæssige og herunder etiske grundlag. 

Programmets arbejde

  • I programmet benytter vi en bred vifte af metodiske tilgange for at indfange de komplekse og mangfoldige aspekter af professionel viden og professionernes værdigrundlag. Særligt centralt står bestræbelsen på både at forske teoretisk-begrebsligt og empirisk og praksisnært og både at forske på afstand af og i samarbejde med aktørerne i professionerne og på professionsuddannelserne. De anvendte metoder kan eksempelvis være:

    • Eksplorative tilgange for at åbne nye forskningsområder og identificere centrale problemstillinger.
    • Dokumentstudier og diskursanalyser af skriftlige kilder og visuelt materiale.
    • Etnografiske tilgange for at få dybdegående indsigt i professionelle praksisser gennem feltstudier.
    • Interviews med og observationer af aktører i det professionelle felt, deres brugere/borgere, klienter/ elever samt politiske aktører. Filosofiske og begrebslige studier for at udfolde afklare og kritisk undersøge begreber og teorier, der er centrale for professionsforskningen.
    • Aktionsforskning og Interventionsstudier, for at afprøve og evaluere nye tiltag og udvikle eksisterende praksisser i samarbejde med professionelle.
    • Samarbejde med praktikere i form af deltagende forskning, følgeforskning, forskningscirkler o. lign.
  • Centrale forskningsområder i programmet:

    • Videngrundlag og videnflow 
    • Videnformer, professionsviden og professionsfaglighed
    • Normativitet i uddannelse, undervisning og professionsudøvelse 
    • Uddannelsernes og professionernes formål og udmøntningen heraf
    • Professionsetik 
    • Dannelse og uddannelse i uddannelse i professionerne
    • Undervisning på professionsuddannelserne som pædagogisk praksis

Projekter

Tre mænd ved computer

Etik og værdier i datadrevne uddannelsespraksisser

Projektet udforsker den voksende dataficering af uddannelsessektoren gennem kritiske, kreative og proaktive tilgange med et fokus på de nordiske lande. Udforskning sker gennem en workshoprække, der fokuserer på hvordan etik og værdier er indlejret i sociotekniske forestillinger og diskurser om uddannelse og læring.

Kontaktperson

Anders Buch
buch@via.dk

Læser i bog

Undervisning på professionsuddannelserne der understøtter det dobbelte formål

En professionsuddannelse skal både dygtiggøre og myndiggøre de studerende og har dermed et dobbelt formål. Studier indikerer at særligt myndigheden og selvbestemmelsen hos de studerende aktuelt er udfordret. Projektet søger at begrebssætte dobbeltheden mellem dygtighed og myndighed og undersøger i samarbejde med undervisere hvordan undervisningen på professionshøjskolerne kan udformes således at den understøtter uddannelsernes dobbelte formål.

Kontaktperson

Niels Tange
nibt@via.dk

Mand ved tavle

Videnpraksisser i professionshøjskolerne

Projektet undersøger, hvordan professionshøjskolerne producerer viden i forskning, uddannelse og praksis, og hvordan denne viden deles. Konkret undersøger projektet, hvordan videnskredsløb forstås, understøttes og reproduceres af medarbejdere i sektoren.

Kontaktperson

Verner Larsen
vla@via.dk

Læs mere på UC Viden

Kontakt

Niels Tange
  • Niels Tange

  • Forskningsleder
  • T: 24 21 38 09
  • Anders Buch

  • Docent, center for professionsstudier
  • T: + 45 87 55 19 22
  • Verner Larsen

  • Pædagogisk udviklingskoordinator, center for professionsstudier
  • T: + 45 87 55 41 17
Morten Timmermann
  • Morten Timmermann Korsgård

  • Adjunkt, center for professionsstudier