Program for professionsdidaktik og professionel vejledning

Vi arbejder med forskning og udvikling relateret til læring i profession og uddannelse og professionel vejledning. Visionen er at udforske, udvikle og udvide forståelsen af læring som professionel i et livslangt perspektiv. Forskningsprogrammet er en del af Center for Professionsstudier.

Programmets arbejde

  • Professionsdidaktik og professionel vejledning er felter med mange aktørgrupper, og der er et stort behov for mere viden om professionelle udviklings- og vejledningsforløb og indsatser, som baggrund for at skabe bedst mulige rammer for læring, udvikling, valg og transitioner hos børn/unge, studerende, professions- og erhvervsudøverne. Det er det felt, vi adresserer i programmets forsknings - og udviklingsaktiviteter. Vi arbejder dialogorienteret i samarbejde med uddannelse og profession og kritisk konstruktivt samt analytisk. Forskningen anvender forskellige design og metoder med en hovedvægt på kvalitative og participatoriske tilgange. Programmets medarbejdere bidrager til professionsrettet og praksisrelevant forskning i en lang række projekter.  Tæt samarbejde med undervisere, studerende og professionens praksis prioriteres. Det samme gør vidensflow, der involverer uddannelserne, efter- og videreuddannelsesområdet, og VIAs Uddannelsesakademi. 

  • Centrale forskningsområder i programmet: 

    • Undervisning og læring i professionsuddannelse og efter-videreuddannelse
    • Livslang læring, mentoring og karrierevejledning
    • Praktik og praktikvejledning
    • Erhvervspædagogik og lærerkvalificering
    • Kompetenceudvikling for professionsuddannere
    • Overgange og transitioner i et professionsperspektiv, herunder introforløb for nye professionelle 
    • Professionel identitet og agency

Udvalgte projekter 

Sygeplejerskeuddannelse

Udvikling af klinisk vejledning

Hvordan kan klinisk vejledning af sygeplejestuderende udvikles af deltagerne i klinisk praksis?

Projektet undersøger gennem aktionsforskning og aktionslæring, hvordan kliniske vejledere forstår klinisk vejledning, og hvordan klinisk vejledning kan udvikles gennem læringscirkler. Projektet foregår i samarbejde med Aarhus Universitetshospital

Kontaktpersoner:
Cathrine Sand Nielsen, lektor
cnie@via.dk

Bo Klindt Poulsen, lektor
bokp@via.dk

Læs mere på UC Viden
Læreruddannelsen i VIA: Iris Connect video

Professionsidentitet i professionsuddannelserne

Hvordan kan man på professionsuddannelserne arbejde undersøgende og refleksivt med de studerendes professionelle identitet (hvem er jeg i professionen) og den kollektive professionsidentitet (hvem er vi i professionen)?

I projektet undersøges professionsidentitet i regi af forskellige uddannelser (Sygeplejerske-, lærer- socialrådgiver- og ernæring og sundhedsuddannelsen)

Kontaktpersoner:
Nanna Ruenkratok Lang, lektor
naru@via.dk

Birgitte Lund Nielsen, docent
bln@via.dk

Læs mere på UC Viden
Mand ved en tavle

Kompetenceudvikling for professionsuddannere

Der er stort behov for at involvere undervisere i professionsuddannelserne (professionsuddannere) i uddannelsesudvikling, og ikke mindst for mere viden om muligheder og udfordringer knyttet til professionel identitet og -udvikling for denne gruppe, herunder i transitionen fra adjunkt til lektor

Det undersøges blandt andet i ramme af tiltag i VIAs uddannelsesakademi

Kontaktpersoner:
Birgitte Lund Nielsen, docent
bln@via.dk

Henriette Duch, lektor, 
hedu@via.dk

Læs mere på UC Viden

Aktuelt 

Billede af skoleklasse i Ontario

DFF: Noticing relational perspectives

Danmarks Frie Forskningsfond finansierer et ny forskningsprojekt der gennemføres i samarbejde med CED Aarhus Universitet og Læreruddannelsen i Silkeborg.

Kontakt: Birgitte Lund Nielsen, bln@via.dk

Ung ser gennem sine fingre

Fra FGU til erhvervsuddannelse

Forskere fra programmet bidrager til ny rapport med inspiration til indsatser, der kan understøtte og forbedre overgange og forebygge frafald blandt tidligere elever på forberedende grunduddannelse (FGU) til Erhvervsuddannelse.
Læs mere her
LinkedIn Logo

Vejledning på LinkedIn

Du kan løbende følge med i programmets aktiviteter og nyheder på LinkedIn under #professionsdidaktik og #professionsvejledning - eller på forskningsleder Birgitte Lund Nielsens profil her
Feedback

Feedback i læreruddannelsen

Forskningsleder Birgitte Lund Nielsen bidrager sammen med lektor, ph.d., Sanne Schnell Nielsen fra KP med et kapitel om ’Feedback i et dobbeltdidaktisk perspektiv’ i ny bog om feedback i læreruddannelsen. 
Find bogen her

Kontakt

Foto af Birgitte Lund Nielsen
  • Birgitte Lund Nielsen

  • Forskningsleder, docent, ph.d.
  • T: +45 28 74 21 76
Læs mere om Birgitte
Bo Klindt Poulsen
  • Bo Klindt Poulsen

  • Lektor, stud. Ph.d.
  • T: +45 87 55 19 47
Henriette Duch
  • Henriette Duch

  • Lektor, ph.d.
  • T: +45 87 55 18 07
Læs mere om Henriette
  • Cathrine Sand Nielsen

  • Ph.d. og lektor på Sygeplejerskeuddannelsen
  • T: 87552067
Nanna Lang
  • Nanna Ruengkratok Lang

  • ph.d., cand.psych. og lektor ved Ernæring og sundhedsuddannelsen samt Forskningscenter for pædagogik og dannelse
  • T: 87 55 26 14