TRACK blev gennemført som et pilotprojekt for matematiklærere i alle Syddjurs Kommunes 4. og 6. klasser i skoleårene 2018-19, 2019-20 og 2020-21. Her deltog matematiklærere og -vejledere i forløb, hvor de udviklede nye metoder og afprøvede de nye materialer.
Pilotprojektet er afsluttet og evalueret. Læs rapporten her.
Resultaterne for evalueringen af TRACK viser både udvikling og effekter på lærer- og elevniveau. Hovedresultatet fra evalueringen på elevniveau er et større læringsudbytte særligt inden for de rationale tal og problemløsning når indsatsgruppen og kontrolgruppens elever sammenlignes.
Hovedresultaterne på lærerniveau viser, at læreren som deltog i TRACK-indsatsen har udviklet et større fokus på processen i elevernes arbejde og brug af forskellige repræsentationer i undervisningen, samt de har fokus på oversættelser mellem forskellige repræsentationer.
Kurser for lærere
Implementeringen af TRACK-tilgangen sker gennem kursusgange og ”lærende fællesskaber” på skolerne, hvor lærere i fagteams opbygger en fælles ny viden, der så omsættes i praksis.
I projektet undersøger vi gennem tre skoleår, hvordan lærerne gennem den udvikling af egen praksis og med afsæt i andre undervisningsformer og -metoder kan styrke og udvikle undervisningen.
Hvert skoleår er der et heldagskursus i begyndelsen af skoleåret. I 2022 er dagen lagt i juni, og i 2023 og 2024 ligger dagen i starten af august. I løbet af skoleåret er der fire til tre timers online kurser for mindre skolegrupper (Fire i 4. klasse og tre i hhv. 5 og 6.klasse.)
Q-modellen
Arbejdsmetoden bygger blandt andet på det såkaldte QUEST-projekt, som var et samarbejde om naturfag mellem Aarhus Universitet, VIA og fem kommuner. Derfor kalder vi metoden for Q-modellen.
Metoden går ud på, at det nye stof og den mulige praksis præsenteres på korte lærerkurser. Derefter afprøver lærerne det i egne klasser. Erfaringerne samles op på en ny kursusdag, hvor vi igen præsenterer nye elementer. Opsamling på kurserne sker blandt andet gennem lærernes egne videooptagelser fra undervisningen. På den måde sikres det, at den nye viden indlejres i og forbliver en del af den organisation, hvor den anvendes.