Medarbejderne i programmet arbejder primært med kvalitative forskningsmetoder, der tager udgangspunkt i større børn og unges egne perspektiver, heriblandt forskellige former for interviews, observationer, inddragende metoder, workshops, fremtidsværksteder m.m.
Vi forsker blandt andet i:
- Større børn og unges trivsel, socialisering og dannelse
- Større børn og unges egne sproglige udtryk og kulturelle udtryksformer
- Unges overgange i skole- og uddannelsessammenhænge
- Større børn og unges hverdagsliv i SFO’er, fritidsklubber, m.m.
- Unge flygtninges fremtidsdrømme, uddannelse og betydningen af midlertidig opholdsstatus
- Pædagogers arbejde i skole- og fritidspædagogiske sammenhænge
- Ulighed i pædagogik og uddannelse
- Læreres, pædagogers og socialrådgiveres handlemåder og professionsidentitet
Programmets projekter er relevante for pædagoger, lærere, socialrådgivere og andre, der arbejder med større børn og unges trivsel, socialisering og overgange i folkeskolen, SFO’er, klubber, ungdomsklubber, socialt arbejde, frivillige organisationer, m.m. Projekternes fund formidles i undervisning, på seminarer og konferencer i Danmark og i udlandet.
Se eksempler på projekter i forskningsprogrammet nedenfor.