Hvis du i dit job jævnligt har til opgave at skulle flytte noget – fx nå et konkret mål, udvikle nyt eller skabe forandring, kræver det i en kompleks og foranderlig verden meget mere end blot at planlægge, bane vejen og styre fremad. Du skal nemlig også kunne ”flytte nogen”.
Det handler derfor også om, at du kan samskabe, koordinere og spille de involverede gode under selve processen, så I når frem til resultater og løsninger, hvor alle involverede har bidraget og føler et stort ejerskab. Ejerskab er nemlig nøglen til succesfuld udvikling og forandring.
På Diplomuddannelsen i procesledelse får du kendskab til de spilleregler, der gør sig gældende, når det handler om at få mennesker til at engagere sig og tage ansvar for beslutninger, handlinger og løsninger, som skal føres ud i livet. Du får alle de teoretiske og praktiske færdigheder, du har brug for, for at kunne igangsætte og implementere vellykkede organisatoriske lærings- og forandringsprocesser - ikke kun i grupper og teams, men også i en til en relationer. Desuden giver uddannelsen dig kompetencer ud i ledelse og styrker dig som leder og facilitator.
Kort sagt gør diplom i procesledelse dig i stand til at få bragt forskellige interesser, viden, bidrag og hensyn i spil, når du skal lede mennesker og processer i en ønsket retning. Når du har gennemført uddannelsen står du godt rustet til at:
- kunne analysere og forstå, hvad der er på spil i mellemmenneskelige relationer, når mennesker skal udvikle sig sammen og lære nyt sammen
- lede og facilitere kreative og innovative processer
- lede forandrings- og udviklingsprocesser på et dialogisk grundlag
- kommunikere og samarbejde på en effektiv og hensigtsmæssig måde
- gennemføre coachende samtaler med sigte på at udvikle individer og grupper
- navigere i organisationens krydsfelt, mellem bl.a. linjeledelse, faglig ledelse og specialister.
Uddannelsens særlige faglige profil er en række dialogbaserede tilgange og teknikker til det at skabe læring, forandring og udvikling i organisationer.
På Diplom i procesledelse bliver du en del af et levende studiemiljø, hvor vi arbejder med aktionsbaseret læring. Det betyder, at du ved at eksperimentere med små konkrete prøvehandlinger (kaldet aktioner) i dit daglige arbejde, udvikler din egen praksis som en del af studiet. I undervisningen skaber vi rum for og tid til, at du kan reflektere over de erfaringer, du gør dig – enten med udgangspunkt i egne iagttagelser eller andres observationer af aktionerne.
Aktionslæring bygger på den antagelse, at du gennem systematiske undersøgelser af egen virkelighed kan producere relevant og praksisnær viden om, hvad der virker lokalt, som kan deles og formidles til andre, og som kan bidrage til en positiv forandring.