Supervision

Vil du skabe forandringsprocessen og gøre en forskel for borgere, patienter, kolleger eller andre fagprofessionelle ved at arbejde med supervisionsprocesser? Hvis du vælger uddannelsesretningen ’Supervision’, vil du uddanne dig som supervisor og lære konkret at planlægge, rammesætte og gennemføre faglige, refleksive læringsrum igennem både individuel supervision og supervision af grupper.

Om retningen

  • Ønsker du at kunne stå i spidsen for supervisionsprocesser med fokus på at understøtte faglige, refleksive læringsrum for borgere, patienter, kolleger og andre fagpersoner?   På uddannelsesretningen ’Supervision’ får du kompetencer til netop det! – på såvel individ som gruppeniveau!

    Som supervisor har du kompetencerne til at planlægge, rammesætte og gennemføre supervisionsforløb. Du har et bredt fagligt repertoire til at tilrettelægge supervisionsprocesser med afsæt i konkrete praksiskontekster på både individ- og gruppeniveau.

    Når du har afsluttet retningen ’Supervision’, er det målet, at du:

    • ​har viden om teoretiske og metodiske tilgange til supervision
    • kan reflektere over faglige, etiske, organisatoriske og personlige perspektiver i supervision
    • kan vurdere, vælge og begrunde valg af relevante metoder og tilgange til supervision i din konkrete praksis
    • kan anvende supervisionsmetoder og konkrete redskaber, tilpasset den konkrete praksis
    • kan facilitere faglige, refleksive læringsrum igennem supervision
    • kan håndtere komplekse situationer i faglig praksis igennem individuel supervision og gruppesupervision

    Når du er færdig med supervisionsretningen, har du både den nyeste viden på området og konkrete færdigheder, idet uddannelsesforløbet har en unik kombination af undervisning og træning. Du står derfor styrket til at planlægge, rammesætte og gennemføre supervisionsforløb på såvel individ- som gruppeniveau.

  • Supervisionsretningen henvender sig bredt til dig, der er professionel indenfor det pædagogiske, socialfaglige, sundhedsfaglige eller ledelsesfaglige felt, og som har ansvar for og/eller interesse i at understøtte faglige udviklingsprocesser igennem supervisionsforløb.

    Du arbejder fx som socialrådgiver, pædagog, lærer, sygeplejerske, sundhedsplejerske, bioanalytiker, ergoterapeut, fysioterapeut, jordemoder, radiograf, klinisk diætist eller andre beslægtede faggrupper.

    Hvis du tager en efter- eller videreuddannelse kan der være flere muligheder for at søge økonomisk støtte til dit uddannelsesforløb. De fleste overenskomster indeholder en aftale om en kompetencefond. Fra kompetencefonden kan der søges om tilskud til uddannelse for medarbejdere omfattet af overenskomsten. Her kan du læse mere om dine muligheder og finde relevant links.

  • Supervision er en selvstændig uddannelsesretning på Den sociale diplomuddannelse.

    Jf. Studieordningen for Den sociale diplomuddannelse, består Supervisionsretningen af to moduler:

    • ​Rs19: Individuel supervision (10 ECTS)
    • Rs20: Supervision i grupper (10 ECTS)

    ​Modulerne kan tages som enkelt moduler, uafhængigt af hinanden og de kan tages i den rækkefølge, du ønsker. Hvis du påtænker at tage begge moduler, kan det være hensigtsmæssigt at du starter med modulet Individuel supervision, så du går fra de individuelle supervisionsprocesser til de mere komplekse supervisionsprocesser på gruppeniveau. 

    Hvis du tager en fuld diplomuddannelse med retningen Supervision får du ret til at anvende betegnelsen: SocD i supervision (på engelsk: Diploma of social work. Supervision). 

    En hel social diplomuddannelse (60 ECTS) består af følgende moduler:

    • ​Et obligatorisk modul om ’Videnskabsteori og socialt arbejde​’ (10 ECTS)
    • De to retningsspecifikke moduler: ’Individuel supervision’ og ’Supervision i grupper’ (20 ECTS)
    • Et valgfrit modul (10 ECTS). Dette kan være et valgfrit modul eller et modul fra en anden uddannelsesretning på Den sociale diplomuddannelse. Det kan også være et modul fra en helt anden diplomuddannelse.
    • Et obligatorisk modul om ’Undersøgelses- og udviklingsarbejde’ (5 ECTS)
    • Et afgangsprojekt (15 ECTS)

    Du kan tage modulerne i anden rækkefølge (dog med undtagelse af afgangsprojektet), ligesom du selv kan vælge dit valgmodul og skræddersy din kompetenceudvikling til din funktion, opgaver og interesse. 

    Det varierer fra semester til semester, hvilke moduler vi udbyder. Du finder de aktuelle valgfrie og retningsspecifikke moduler længere nede på siden. Klikker du dig videre ind på modulerne, kan du læse mere om de enkelte modulers faglige indhold. Vi hjælper gerne med at identificere, hvilket modul der passer til dig.

    Yderligere generelle informationer omkring Den sociale diplomuddannelse – fx opbygning og obligatoriske og fælles valgfrie moduler – finder du under den sociale diplomuddannelse.​

    Adgangskrav
    For at blive optaget direkte på en diplomuddannelse skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering.​

    Læs mere om Supervision

Kontakt

hebn2024_480x480.jpg

Administrativ kontakt

bk480x4802019.jpg

Faglig kontakt

480x480-katerina-Rørbæk-Jakobsen-(ktrj).jpg

Studievejleder