Unge med et problematisk rusmiddelbrug

​Valgmodul 3: ​Vil du være med til at styrke indsatsen omkring unge med et problematisk rusmiddelbrug? Vil du have viden om rusmidlers påvirkning af unges fysiologiske, psykologiske og identitetsmæssige udvikling, og vil du have kompetencerne til at støtte dem bedst muligt i deres vej ud af rusmiddelbruget? Så skal du tage modulet her, der ruster dig til arbejdet med rusmiddelbehandling særlig rettet mod de unge. ​

Sted

Aarhus

Pris

15300 kr.

Dato

23.02.2026 - 19.06.2026

Ansøgningsfrist

14.11.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • ​På modulet får du en grundlæggende forståelse for rusmidlers påvirkning af unges fysiologiske, psykologiske og identitetsmæssige udvikling. Hertil får du kompetencerne til at gå i samspil med de unge i behandlingen gennem en praksisorienteret undervisning i relevante teorier og metoder. 

    Du får desuden​ en grundig indsigt i unges rusmiddelbrug set i kontekst af samfundsforhold, ungdomsliv og generel rusmiddelkultur, og du får viden og forståelse for de særlige aspekter, der knytter sig til arbejdet med de unge. Og du får stærke kompetencer i planlægning og udførelse af rusmiddelbehandling i samarbejdet med den unge, samt kompetencer til at inddrage og samarbejde med forældre og andre omsorgspersoner. 

    Når du har taget modulet, vil du opleve, at du:

    • ​Har konkret viden om rusmiddelbrugets betydning og konsekvenser for de unges fysiologiske, psykologiske og sociale udvikling
    • Har færdigheder til at kunne afdække og vurdere unges rusmiddelbrug samt anvende behandlingsmetoder rettet mod unge, herunder mestre relevante samtaleteknikker
    • Kan planlægge og udføre rusmiddelbehandling i samarbejde med den unge
    • Har kompetencer til at indtænke familien som en ressource i rusmiddelbehandlingen
    • Selvstændigt kan indgå i det tværprofessionelle og tværsektorielle samarbejde omkring unge i rusmiddelbehandling på tværs af almen- og specialområdet
    • Kan vurdere og anvende relevante behandlingsmetoder til målgruppen og bringe forståelsen af unge som særlig målgruppe i spil
    • Har kompetencer til at arbejde med MOVE-metodens forskellige strukturelle elementer, og kendskab til de forskellige samtaleteknikker herunder MI og KAT
  • Du får indsigt i begreber, konkret teori og relevante metoder, der ruster dig til en helhedsorienteret og grundig behandlingstilgang i arbejdet med de unge. 

    Modulet er sammensat med udgangspunkt i dit arbejdsliv som rusmiddelbehandler og de muligheder og barrierer, du møder.

    Du arbejder med: 

    • ​Den generelle rusmiddelkultur og udsathed hos unge med kobling til rusmidlernes funktion og konsekvenser for forskellige målgrupper af unge 
    • Biopsykosociale tilgange til unges rusmiddelbrug og udvikling af afhængighed
    • Konkret viden om teenagehjernen og unges generelle fysiologiske, psykologiske, neurologiske og sociale udvikling
    • Sammenhængen mellem unges fysiske, psykiske og sociale vanskeligheder/diagnoser og brug af rusmidler
    • Tilgange og metoder i behandlingsarbejdet med unge heriblandt metoden MOVE
    • Relations- og motivationsarbejde med fokus på meningsskabelse og forskellige deltagelsesmuligheder for de unge
    • Inddragelse af og samarbejde med forældre og andre omsorgspersoner
    • Tværprofessionelt/tværsektorielt samarbejde omkring unge i rusmiddelbehandling
  • ​Modulet er for dig, der allerede arbejder med rusmiddelbehandling i både offentligt og privat regi, eller for dig, der drømmer om at arbejde indenfor området. Du varetager fx behandlingsfunktioner i et socialt støtte- og aktivitetstilbud, medicinsk eller sundhedsrelateret behandling, eller psykosocial (terapeutisk) behandling i ambulant-, dag- og døgnregi. 

    Du kan have en baggrund som pædagog, sygeplejerske, socialrådgiver, lærer, ergoterapeut, fysioterapeut eller lignende.

  • Undervisningen består af oplæg, dialog, erfaringsdeling og gruppedrøftelser.

    Ud over din egen forberedelse til de enkelte undervisningsdage, vil der være opgaver eller prøvehandlinger i egen praksis imellem undervisningsgangene. Opgaverne i egen praksis skal forbinde undervisningen med din praksis, så læring ikke er en separat aktivitet, som foregår i undervisningsrummet.

    Refleksioner og læring fra praksis tages med tilbage til undervisningsrummet, hvor vi deler erfaringerne, og hvor erfaringerne indgår i undervisningen efterfølgende.

  • ​For at blive optaget direkte på en diplomuddannelse skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Opfylder du ikke ovenstående krav, kan du også blive optaget på dine realkompetencer, hvis de anerkendes som svarende til adgangsbetingelserne. Læs om realkompetencevurdering her.

    Søg om tilskud
    Du kan søge om støtte til deltagergebyret. Dette finansieres gennem Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Du kan søge om at få dækket 10.000 kr. af deltagerbetalingen for et modul på 10 ECTS og 15.000 kr. for et modul på 15 ECTS.​

    Alle der opfylder adgangskravene til uddan​nelsen kan få tildelt tilskuddet, og du kan godt få tilskud til flere moduler.

    Da der er afsat midler til et begrænset antal pladser, tildeles tilskuddet efter “først-til-mølle”-princippet. 

    Når du tilmelder dig online skriver du blot i feltet ”bemærkninger”, at du søger om tilskud fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.​

Kontakt

480x480 HeidiBisgaard(hebn).jpg

Administrativ kontakt

HDAM480x480.jpg

Faglig kontakt