Tidligt og forebyggende pædagogisk arbejde med udsathed

​Har du brug for viden om, hvordan du kan øge børn, ung og voksnes chancelighed og deltagelsesmuligheder i deres liv? Og ønsker du at blive klogere på at kunne identificere risiko- og beskyttelsesfaktorer i pædagogisk praksis? På dette modul får du viden om tilknytning, resiliens, relations- og samspilsteorier med henblik på at udvikle helhedsorienterede og forebyggende indsatser i pædagogisk arbejde med udsathed.

Sted

Aarhus

Pris

14000 kr.

Dato

19.08.2025 - 19.12.2025

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • ​På modulet arbejder du med konkrete og praktiske udfordringer vedrørende børn, unge eller voksnes muligheder for chancelighed og deltagelsesmuligheder.

    Når du har gennemført modulet, bliver du i stand til at:

    • ​Reflektere over hvordan du med baggrund i forståelse for udviklings-, tilknytnings- og resiliensteorier kan begrunde initiativer som understøtter børn, unge eller voksne i udsatte positioner.
    • Systematisk at iagttage og metodisk begrunde en tidlig og forebyggende pædagogisk praksis.
    • Samarbejde med familie, kolleger og tværprofessionelle samarbejdspartnere om at identificere og skabe rammer for helhedsorienterede indsatser i forhold til udsathed.
  • ​Når du arbejder pædagogisk med børn, unge eller voksne i udsatte positioner, har du en central rolle i at forholde dig til komplekse problemstillinger.

    Som studerende på modulet kommer du til at beskæftige dig med metoder, redskaber og teori, der alt sammen kvalificerer dig til det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne i udsatte positioner.

    Du kommer blandt andet til at arbejde med:

    • ​Teori og forskning om udvikling, tilknytning, relationer og samspil
    • Risiko- og beskyttelsesfaktorer i det pædagogiske arbejde
    • Identificere resiliens og sårbarhed
    • Børn, unge og voksnes deltagelsesmuligheder gennem livet
  • ​Modulet er relevant for dig, der er pædagog på dagtilbudsområdet, på det fritidspædagogiske område, lærer i grundskolen eller socialrådgiver. 

    Uddannelsen henvender sig også til andre professionelle, der ønsker at tilegne sig viden om tidligt og forebyggede arbejde med børn, unge eller voksne i udsatte positioner samt viden om, hvordan det bliver muligt at øge børn, unge eller voksnes resiliente handlemuligheder i forhold til udsathed.

  • ​Undervisningen veksler mellem oplæg fra underviseren, øvelser og refleksioner i grupper samt prøvehandlinger i egen praksis mellem undervisningsdagene. 

    På den måde er du med til at omsætte den nye viden til prøvehandlinger i praksis i din egen institution, hvilket betyder, at du får mulighed for at dele dit udbytte fra undervisningen med dine kolleger og din leder.

    Modulet består typisk af:

    • ​10-20 studerende
    • 6-7 undervisningsgange med fysisk fremmøde
    • Praksisøvelser mellem undervisningsgangene
    • 2 skemalagte vejledningsdage
    • Øvelser og dialoger i grupper
    • Afsluttende eksamen​

    Du kommer til at møde dygtige og engagerede undervisere, der er nysgerrige på at koble din praksis og optagethed meningsfuldt med modulets indhold. Underviserne brænder for at understøtte din læring på modulet på bedste vis, og du kan glæde dig til faglige drøftelser, plads til undren og kritiske spørgsmål samt gode studieforhold på vores Campus.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​​​

Kontakt

480x480-Birgitte-Elisabeth-Nielsen-(gitt)-09-22.jpg

Administrativ kontakt