Teorier i socialt arbejde med udsatte børn og unge

Arbejder du med børn og unge i udsatte positioner – og vil du øge dit teoretiske overblik samt skærpe dine analytiske kompetencer til at forstå, hvad der kan være i spil omkring de børn, unge og familier, du møder i dit daglige arbejde? Modulet stiller skarpt på teoretiske perspektiver og anvendelse af disse i arbejdet med børn, unge og familier i udsatte positioner. 

Sted

Aarhus

Pris

14000 kr.

Dato

18.08.2025 - 20.02.2026

Ansøgningsfrist

02.06.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Når du som socialrådgiver, pædagog, lærer, sundhedsplejerske etc. møder børn og unge i udsatte positioner, kan du opleve at det kan være svært helt at ’få hold på’, hvad der egentlig er på spil – og dermed, hvordan du kan forstå og møde barnet, den unge eller familien mest hensigtsmæssigt. Måske oplever du at det er lidt uigennemsigtigt, hvilke teoretiske perspektiver du trækker på eller måske kunne du ønske dig at få et opdateret og aktualiseret teoretisk repertoire. 

    På dette modul lærer du:

    • ​At forstå barnets, den unges og familiens udsathed i et inddragende og et kontekstperspektiv ift. de arenaer, hvor børn og unge færdes: familien, børnehaven, skolen etc. 
    • At forstå børn og unges udviklingsproces, herunder betydning af mangelfulde eller krænkende omsorgsbetingelser (omsorgssvigt) samt klassisk og ny udsathed
    • At analysere og understøtte udvikling af resiliensprocesser omkring barnet eller den unge, herunder at inddrage mindsettet om det dobbelte blik
    • At udvælge relevante teoretiske tilgange til analyse af særlige problemstillinger relateret til barnet eller den unge selv, til familien eller til det omgivende miljø

    Når du er færdig med modulet, har du fået et teoretisk overblik over aktuel viden og forskning omkring børn og unge i udsatte positioner. Du er blevet skarpere til at analysere, hvad der kan være på spil omkring det enkelte barn eller ung og med et større teoretisk repertoire har du øgede kompetencer til at forstå barnet, den unge eller familien – og udvælge de tilgange, der kan være mest hjælpsomme i den konkrete situation. Endvidere har du skærpet dine analytiske og refleksive kompetencer til løbende at udvikle din faglige praksis med børn og unge i udsatte positioner.

  • Jf. studieordningen Rs1: Teorier i socialt arbejde med udsatte børn og unge

    Modulet udfolder en række teoretiske perspektiver på udsathed samt redskaber til at arbejde analytisk og refleksivt med teorien med henblik på at kvalificere din praksis. Du kommer til at arbejde med perspektiver til forståelse af både børn, unge og familier og du tilegner dig en kvalificeret forståelse af, hvilke teorier, der kan være hjælpsomme hvor og hvordan. Modulet er opbygget i blokke á to dage, der kombinerer undervisning, dialog, øvelse i anvendelse af teorierne.

    Du får indsigt i og arbejder med følgende:

    • ​Barnets eller den unges udvikling i et kontekstperspektiv 
    • Mangelfulde eller krænkende omsorgsbetingelser (omsorgssvigt etc.)
    • Perspektiver på udsathed - klassisk og ny udsathed
    • Resiliensprocesser - risiko- og beskyttelsesfaktorer
    • Det dobbelte blik
    • Analysemodeller, du kan anvende i egen praksis 
    • Udvikling af din egen praksis
  • Modulet er især relevant for dig, der er socialrådgiver, pædagog, lærer, sundhedsplejerske og til daglig arbejder med børn og unge i udsatte positioner fx i socialforvaltningen, i skolen, i klubber, på opholdssteder, på krisecentre, i det boligsociale arbejde, som frivillig i fx NGO’er etc. 

    Lige nu kan du få tilskud fra Socialstyrelsen til udvalgte enkeltmoduler, hvis du tilhører målgruppen. Læs om dine muligheder her.

    Du har eventuelt også mulighed for at søge delvis finansiering via Kompetencemidlerne, afhængig af din faglige organisation. Læs mere på den kommunale kompetencefonds hjemmeside.

  • ​Undervisningen er bygget op med fremmøde til undervisning én gang månedligt, i blokke á 2 dage. 

    Undervisningen er en dynamisk vekslen mellem korte oplæg, øvelser og arbejde med praksiscases. Du bliver en del af en fast studiegruppe, der sammen og i et trygt miljø afprøver metoder og redskaber.

    Forløbet er tilrettelagt som aktionslæring. Imellem hver undervisningsblok arbejder du med at anvende det lærte i egen praksis og med løbende refleksion over, hvordan du kan kvalificere din egen praksis.

    Eksamen er skriftlig – individuel eller i gruppe - hvor du arbejder med teoretisk analyse af en case fra egen praksis.

    Du møder erfarne undervisere, som er fagligt opdaterede og specialiserende indenfor for forskellige områder af det sociale- og pædagogiske arbejde. 

    Datoer 2024
    Undervisning:
    15.+16/8
    12.+13/9
    11.+ 12/10
    7.+ 8/11
    5.+ 6/12

    Datoer 2025
    V​ejledning:
    9. + 10/1

    Aflevering:
    31/1 

  • For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse: 

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering.

Efteruddannelse - ja tak

Vidste du at...

Det nu er muligt for dig at få gratis efteruddannelse på børne- og ungeområdet med tilskud fra Social- og Boligstyrelsen?

Diplommodulerne med tilskud har opstart i efteråret 2024 samt foråret 2025, og pladserne fordeles efter først til mølle - så skynd dig ind og tilmelde dig!

Kontakt

hebn2024_480x480.jpg

Administrativ kontakt

bk480x4802019.jpg

Faglig kontakt