Rehabilitering i forhold til en udvalgt gruppe, Aarhus

Alle personer med behov for rehabilitering, skal tilbydes målrettede, sammenhængende og vidensbaserede indsatser med udgangspunkt i personens perspektiver og hele livssituation. En forudsætning for det er, at medarbejdere indenfor rehabilitering har kompetencer til at tage udgangspunkt i en bio-psyko-social model, indgå i tværfagligt samarbejde på tværs af sektorer og at kunne igangsætte og evaluere sammenhængende og vidensbaserede rehabiliteringsindsatser i praksis. De kompetencer er modulets fokus. 

Sted

Aarhus

Pris

9200 kr.

Dato

22.04.2025 - 12.06.2025

Ansøgningsfrist

03.03.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Modulet vil i første halvdel øge forståelsen af rehabilitering med udgangspunkt i personens perspektiver og hele livssituation samt skabe refleksion over rehabilitering i praksis ift. deltagernes egen arbejdsfunktion og -rolle i pleje og rehabilitering. 

    I anden halvdel vil der være fokus på handlingsrettede færdigheder i klinisk lederskab, forløbskoordinering og mødeledelse i det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde.  


  • Rehabiliteringskompetencer for sygeplejersker, ergoterapeuter og fysioterapeuter i Pleje & Rehabilitering (Modul i studieordningen er Rs34 Rehabilitering i forhold til en udvalgt gruppe).

    • ​Den bio-psyko-sociale model ICF og funktionsevnebegrebet
    • Borgerperspektiv og -involvering
    • Samfundsmæssige, institutionelle og lokale muligheder for iværksættelse af rehabiliteringsindsats i hjemmeplejen
    • Tværfagligt samarbejde
    • Forløbskoordinering og klinisk lederskab
    • Rehabilitering og hverdagsliv i et borgerperspektiv
    • Rehabiliteringsprocessen, herunder plan for rehabilitering med udgangspunkt i borgers mål.
  • ​Sygeplejersker, ergoterapeuter og fysioterapeuter i Pleje & Rehabilitering, Aarhus Kommune.

  • ​Undervisningen tager udgangspunkt i nyeste viden indenfor rehabiliteringsfeltet og inddrager løbende deltagernes egne erfaringer, således at der sikres tæt kobling og kvalificering af deltagernes egen praksis i hjemmeplejen. 

    Den tætte kobling til praksis understøttes yd​erligere gennem studieaktiviteter med inddragelse af videnbaserede prøvehandlinger (PDSA) i praksis. På denne måde understøttes transfer og læring til deltagernes praksis.

    5 ECTS svarer til ca. 140 timers arbejdsindsats. Den studerendes indsats omfatter:

    • ​​Forberedelse til undervisningen
    • 4 undervisningsdage indenfor tidsrummet kl. 09.00-15.00 på hverdage
    • Arbejde med studieaktiviteter i relation til egen praksis
    • Modulprøve (Individuel bedømmelse efter 7-trins-skalaen)

  • For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse: 

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her.

Kontakt

jula2024_480x480.jpg

Administrativ kontakt

lrii480x480.jpg

Faglig kontakt