Når eleverne på HF vælger en specifik fagpakke, har det afsæt i et ønske om at tone deres gymnasiale uddannelse i retning mod et bestemt uddannelsesområde eller profession. Dette vil blive endnu tydeligere ved overgangen til EPX, hvilket stiller både krav til og giver muligheder i valg af såvel indhold som didaktik i fagene.
På forløbet vil du komme omkring følgende temaer:
- Teori og metoder i praksisrelateret og helhedsorienteret undervisning (fx problembaseret læring)
- Samspil med og om praksis
- Metoder og læringsaktiviteter i en transferorienteret og professions- og praksisrelateret undervisning
- Hvad er EPX’en og hvilke (nye) krav vil den stille til undervisningen og underviseren?
Undervisningen tilrettelægges med en høj grad af kobling til undervisernes hverdag nu og i fremtiden gennem undersøgende arbejde og inddragelse af ressourcepersoner fra professioner og uddannelser. Der inddrages desuden forskningsviden fra udviklingsprojekter inden for sektoren, hvor viden om praksisrelateret undervisning på HF er udviklet og afprøvet.
Således styrkes både din viden om professions- og praksisrelateret didaktik generelt og om specifikke uddannelser og fag. Og du får endnu flere kompetencer til at gøre undervisningen mere praksisrettet generelt, samt tydeligere rettet mod elevernes fremtidige uddannelse og profession. – Og du bliver dermed også klar til at undervise inden for rammerne på EPX.