Organisatorisk kriseledelse

​Alle organisationer oplever kriser – er du og din organisation klar, når krisen rammer? Styrk dit lederskab i kriser ved at få kompetencer til at identificere, analysere og håndtere organisatoriske kriser. Modulet er for dig, der gerne vil arbejde proaktivt med risikostyring, kriseledelse og krisekommunikation. 

Sted

Aarhus

Pris

10000 kr.

Dato

10.09.2025 - 20.11.2025

Ansøgningsfrist

01.06.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Modul
  • Eksamensform
    Praktisk produkt og mundtlig eksamen
  • ECTS
    5
  • Modulkategori
    Valgmodul
  • Indgår i
    Diplom i ledelse

Om modulet

  • ​Du kan stå over for kriser, der truer din organisations stabilitet og evne til at fungere, hvilket kræver både hurtig og velovervejet handling. Du kan opleve usikkerhed omkring, hvordan du bedst træffer beslutninger og leder din organisation gennem disse situationer.

    På "Organisatorisk kriseledelse" lærer du at:

    • ​Identificere og analysere potentielle kriser, før de udvikler sig.
    • Håndtere pludseligt opståede kriser og krisesituationer
    • Træffe beslutninger under pres 
    • Sikre effektiv kommunikation under kriser
    • Arbejde med læring fra kriser med henblik på styrke organisationens kriseberedskab
    • Udvikle og implementere en krisehåndteringsplan
    • Arbejde med dit eget lederskab i kriser

    Efter at have gennemført modulet vil du stå stærkere som leder i kriser, være bedre rustet til at håndtere uforudsete kriser og sikre, at din organisation kan navigere gennem stormfulde tider med succes. 

    Du vil kunne træffe hurtige og velbegrundede beslutninger og lede dit team med selvtillid, selv under de mest udfordrende omstændigheder.

  • ​Vi arbejder på modulet med den organisatoriske krise i et tidsmæssigt før-, under- og efterperspektiv. Med afsæt i egen organisation og praksis kommer du således til med, hvordan du og din organisation kan forebygg​e kriser, håndtere kriser og lære af kriser. Undervejs i modulet kommer vi omkring følgende tematikker: 

    • Teorier om kriseledelse og krisehåndtering
    • Risikoanalyse og forebyggelse af kriser
    • Udarbejdelse og implementering af beredskabsplaner
    • Beslutningstagning under krisen
    • Kommunikation og interessentstyring i krisesituationer
    • Lederskabets rolle i krisehåndtering
    • Psykologiske og kulturelle aspekter af kriseledelse
    • Lederskabets rolle i krisehåndtering
    • Evaluering og læring fra kriser
  • ​Modulet er for dig, der arbejder med ledelse og gerne vil blive bedre til at deltage i organisationens kriseberedskab og -håndtering. Du kan være personaleleder, koordinator, udviklingskonsulent, projektleder, tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant. 

  • ​Modulet kombinerer teoribaseret undervisning med praktisk anvendelse. Selve undervisningen veksler mellem korte oplæg, individuel- og grupperefleksion, plenumdiskussioner og praktiske øvelser. 

    Mellem undervisningsgangene arbejder du med din nye viden og færdigheder i egen organisation. Det kan være i form af undersøgelser, prøvehandlinger og mindre opgaver, hvorigennem du indsamler erfaring og materiale til udarbejdelse af en procesportfolio som bliver oplæg for en mundtlig eksamen.  

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse: 

    • Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her.

Kontakt

coha2019480x480.jpg

Administrativ kontakt

mble480x480.jpg

Faglig kontakt