Metoder i arbejdet med unge i sårbare og udsatte positioner

Ønsker du at blive skarpere på hvordan forskellige udsatte positioner blandt unge viser sig og ikke mindst sammenhængen mellem din problemforståelse og valg af metode i indsatsen? Få redskaberne til dette ved at deltage i pågældende modul.

Fakta

Om modulet

  • Når du har gennemført modulet vil du have styrket dine faglige forudsætninger ”hele vejen” rundt, da modulet insisterer på, at have et blik for de mange forskelligartede problemstillinger, som kan være medskabende til, at et ungt menneske karakteriseres som en ung i en udsat position.

    Du får styrket din værktøjskasse med forskellige metoder samt dine kritiske begrundelser for dit valg af metode i forhold til problemforståelsen.

    Du bliver bedre til: 

    • At forstå unge i udsatte positioners forskellige problematikker
    • At samarbejde og inddrage den unge og de pårørende
    • At arbejde tværfagligt og tværsektorielt
  • På modulet får du indsigt i de spændingsfelter unge i udsatte positioner befinder sig i. De unge
    er ikke udsatte hele tiden og på alle områder af deres liv. Der kan dog være tale om en ”sneboldeffekt” for de unge i udsatte positioner, dvs at når man er udsat på et område fx ift. uddannelse eller mental sundhed, så kan der være en tendens til at udsatheden også smitter på andre områder af den unges liv.

    Du arbejder med: 

    • Metodebegrebet i socialt arbejde
    • Forskellige metodiske tilgange, så som mentalisering, MI, relationsarbejde eller lignende tilgange
    • Den professionelle rolle
    • Unge, forældre og netværk
    • At arbejde tværfagligt
    • Magt og magtesløshed

    Modulet inddrager også elementer fra modulet ”Perspektiver og tilgange i arbejdet med unge i sårbare og udsatte positioner”, da de to moduler til sammen udgør retningen ”Unge i udsatte positioner”. Det anbefales derfor også, at man tager begge moduler.

  • ​Modulet er eksempelvis for dig som arbejder i en klub, som er myndighedssocialrådgiver, som er skolelærer, som er SSP medarbejder, som er opsøgende / gadeplansmedarbejder, som arbejder på opholdssteder eller på anden måde arbejde med unge i udsatte positioner.

  • ​Du vil opleve, at undervisningen veksler mellem forelæsninger, gruppearbejde og mere dialogorienteret. Tilgangen er aktionslæringsinspireret, hvilket betyder, at der en klar forventning om, at du inddrager din egen praksis.

    Du vil derfor komme til at arbejde med egne cases og udføre prøvehandlinger i egen praksis.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse​​
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her.​​

Kontakt

480x480 HeidiBisgaard(hebn).jpg

Administrativ kontakt

HDAM480x480.jpg

Faglig kontakt