Mennesker i udsatte positioner

​Har du brug for viden om udsathed, magt og etiske dilemmaer i pædagogisk arbejde? Og ønsker du at bidrage til forandringer i den pædagogiske praksis på din arbejdsplads? På dette modul får du viden om og redskaber til at undersøge konkrete udfordringer i bestræbelserne på at udvikle pædagogiske, ressourceorienterede indsatser for mennesker i udsatte positioner.

Sted

Aarhus

Pris

13000 kr.

Dato

24.01.2025 - 06.06.2025

Ansøgningsfrist

15.11.2024

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • ​På modulet arbejder du med konkrete og praktiske udfordringer vedrørende mennesker i udsatte positioner i din pædagogiske praksis.

    Når du har gennemført modulet, bliver du i stand til at:

    • ​Udvikle og kvalificere ressourceorienterede indsatser, der understøtter mennesker i udsatte positioner
    • Håndtere dilemmaer og handle i pædagogisk arbejde med mennesker i udsatte positioner
    • Samarbejde med kolleger og andre professionelle om at modgå marginalisering af mennesker i udsatte positioner
  • ​Når du arbejder pædagogisk med mennesker i udsatte positioner, har du en central rolle i at forholde dig til komplekse problemstillinger.

    Som studerende på modulet kommer du til at beskæftige dig med metoder, redskaber og teori, der alt sammen kvalificerer dig til det pædagogiske arbejde med mennesker i udsatte positioner.

    Du kommer blandt andet til at arbejde med:

    • ​Teori og forskning om sårbarhed, udsathed og resiliens 
    • Magt og etik i den pædagogiske profession
    • Stigmatisering- og marginaliseringsprocesser
    • Levevilkår og menneskers egen oplevelse af deres liv i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde
  • ​Modulet er relevant for dig, der er pædagog på dagtilbudsområdet, på det fritidspædagogiske område, lærer i grundskolen eller socialrådgiver. Men henvender sig også til andre professionelle, der ønsker at tilegne sig viden om mennesker i udsatte positioner og de dilemmaer, der kan knytte sig til dette pædagogiske arbejde.

  • ​Undervisningen veksler mellem oplæg fra underviseren, øvelser og refleksioner i grupper samt prøvehandlinger i egen praksis mellem undervisningsdagene. På den måde er du med til at omsætte den nye viden til prøvehandlinger i praksis i din egen institution, hvilket betyder, at du får mulighed for at dele dit udbytte fra undervisningen med dine kolleger og din leder.

    Modulet består typisk af:

    • ​​10-20 studerende
    • 6-7 undervisningsgange med fysisk fremmøde
    • Praksisøvelser mellem undervisningsgangene
    • 2 skemalagte vejledningsdage
    • Øvelser og dialoger i grupper
    • Afsluttende eksamen​

    Du kommer til at møde dygtige og engagerede undervisere, der er nysgerrige på at koble din praksis og optagethed meningsfuldt med modulets indhold. Underviserne brænder for at understøtte din læring på modulet på bedste vis, og du kan glæde dig til faglige drøftelser, plads til undren og kritiske spørgsmål samt gode studieforhold på vores Campus.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​​

Kontakt

480x480-Birgitte-Elisabeth-Nielsen-(gitt)-09-22.jpg

Administrativ kontakt