Vi lever i en tid præget af hastige forandringer og øget kompleksitet, hvor det forudsigelige ofte brydes med det uforudsigelige, og hvor det menneskelige møder det institutionelle.
Her bliver det tydeligt, hvordan vores gensidige afhængighed kan være både en styrke og en udfordring. Det stiller krav om en ny form for lydhør ledelse, der formår at skabe sammenhæng og mening midt i den relationelle kompleksitet.
På dette forløb undersøger vi, hvordan du som leder kan forstå og håndtere de mangeartede relationelle dynamikker. Vi arbejder med kortlægning af relationer, udvikling af strategier for samarbejde og netværk, samt metoder til involvering og koordinering. Du lærer at identificere og forstå interaktionsmønstre og kommunikative udviklingsstrategier, som kan bevæge dig fra fremmedgørelse til resonans og fra abstrakt til levende sprog.
Med en skarpere forståelse for relationers betydning bliver du rustet til at opbygge tillid, skabe sammenhængskraft og styrke både faglig stolthed og engagement i din organisation. Det handler om at forene det lokale med det globale og bruge relationerne som en drivkraft til at skabe værdi og bæredygtighed i både små og store sammenhænge.
Forløbet udfordrer din vante ledelsesstil og inspirerer dig til at tænke nyt. Du træner evnen til at handle reflekteret i komplekse situationer og skærpe din dømmekraft, så du kan skabe nye muligheder – selv i pressede og flertydige situationer.
Du vil opnå færdigheder og kompetencer til at:
- foretage nuancerede og tidsaktuelle analyser af din organisations lokale bevægelser.
- anvende centrale teorier om personlighed, identitetsskabelse og relationelle kapaciteter.
- navigere og lede effektivt i komplekse og dynamiske organisatoriske sammenhænge.
- udarbejde konkrete handleplaner baseret på teorier og metoder til ledelse af relationer og et sundt arbejdsmiljø.
- håndtere og lede komplekse relationer på tværs af interne og eksterne interessenter.
- engagere din ledelse i organisationen og omsætte nye indsigter til praksis.
- træne din kapacitet til innovativ praksis med identifikation af små bevægelser med potentiale til stor effekt og værdi.
- deltage aktivt og bidrage til pragmatisk ledelse gennem feltarbejde og fælles prøvehandlinger.
Gevinsten for din organisation
Ledere med skærpet forståelse for den relationelle kraft kan være med til at skabe stærkere netværk og øge organisationens evne til at håndtere og forme de relationer, der kan udgøre såvel muligheder som udfordringer. De kan facilitere samarbejde på tværs af interessenter og fremme et arbejdsmiljø præget af tillid, åbenhed og engagement.