Ledelse af social kapital

Har du nok fokus på at udvikle og øge den sociale kapital? På dette forløb lærer du, hvordan du som leder kan arbejde systematisk med at opbygge og vedligeholde sociale relationer, der skaber stærk sammenhængskraft og engagement i din organisation. 

Sted

Aarhus

Pris

10000 kr.

Dato

04.09.2025 - 23.10.2025

Ansøgningsfrist

01.06.2025

Ledighed

Ledige pladser

Skræddersyet

Bestil forløbet som særligt tilrettelagt til en medarbejdergruppe i din organisation/virksomhed.

Fakta

  • Uddannelsestype
    Modul
  • Eksamensform
    Skriftlig opgave og mundtlig eksamen
  • ECTS
    5
  • Modulkategori
    Valgmodul
  • Indgår i
    Diplom i ledelse

Om modulet

  • I en tid, hvor opgaveløsningen ofte sker på tværs af faggrupper og afdelinger, er social kapital blevet afgørende for at skabe høj kvalitet, effektivitet og trivsel.

    Flere undersøgelser viser, at arbejdspladser med høj social kapital ikke kun oplever større trivsel blandt medarbejderne, men også opnår markant bedre resultater. Fordi når samarbejdet er præget af gensidig respekt, tillid og fælles mål, bliver der også ofte leveret ydelser af højere kvalitet. 

    Med dette forløb lærer du, hvordan du kan skabe et arbejdsmiljø, hvor alle trækker i samme retning – og hvor tillid, samarbejde og retfærdighed danner grundlaget for trivsel og fremskridt. Du bliver i stand til at identificere og styrke de relationer, der binder organisationen sammen, samtidig med at du fremmer motivationen for samarbejde med og blandt dine medarbejdere. 

    Social kapital handler ikke kun om samarbejdsrelationer i grupper – det handler i høj grad også om samarbejdet på tværs af afdelinger og mellem niveauer i organisationen. 

    Du vil opnå kompetencer til at:

    • ​lede processer, der styrker social kapital i organisationen samt anvende principperne aktivt i din egen ledelsespraksis. 
    • udvikle og gennemføre konkrete tiltag, der fremmer tillid, samarbejde og trivsel i organisationen, og evaluere deres effekt. 
    • bygge bro mellem afdelinger og niveauer i organisationen for at fremme tværfagligt samarbejde og styrke den organisatoriske sammenhængskraft. 

    Gevinster for din organisation
    Ledere, der prioriterer social kapital, er med til at skabe en organisation og et arbejdsmiljø præget af videndeling og motivation for samarbejde. Dette løfter både produktiviteten, kvaliteten i kerneopgaven og medarbejdernes trivsel. Samtidig opbygger det et stærkt arbejdsfællesskab, baseret på tillid og retfærdighed, som kan håndtere komplekse opgaver på tværs af fagområder.​

  • ​Forløbet giver dig en grundig indføring i social kapital som koncept herunder dets praktiske tilgang til ledelse. Vi inddrager nyeste tendenser inden for feltet og brugbar viden fra forsøgs- og udviklingsarbejde.

    Du får mulighed for at anvende teorier om kerneopgave, tillid, retfærdighed og samarbejde til at finde frem til konkrete handlinger, der kan understøtte organisationens udvikling. 

    Gennem teori, undersøgelse af egen praksis og refleksion lærer du, hvordan du kan arbejde strategisk og systematisk med sociale relationer og styrke sammenhængskraften i din organisation. 

    Du kommer bl.a. til at arbejde med: 

    • ​Social kapital som koncept og dennes praktisk tilgang  
    • Dimensionerne i social kapital 
    • Sammenhæng mellem psykosocialt arbejdsmiljø og social kapital 
    • Undersøgelse og analyse i forhold til en praktisk problemstilling i din organisation
    • Faciliteringsmetoder og design af samarbejde 
    • Planlægning, gennemførelse og evaluering af målrettede indsatser i arbejdet med social kapital. ​

    Inspiration til andre forløb eller en hel uddannelse
    Tag enten "Ledelse af social kapital" som et enkeltstående diplomforløb/-kursus eller lad det indgå i en hel diplomuddannelse fx Diplomuddannelsen i ledelse.

    En diplomuddannelse er en videregående uddannelse, du kan tage sideløbende med, at du arbejder. Niveauet er på linje med en bacheloruddannelse. Det tager typisk 2-4 år at gennemføre en hel diplomuddannelse, alt afhængigt af dine personlige ønsker og ambitioner. 

    Se mere her: Diplomuddannelser​ 

  • Forløbet er relevant for dig, der er leder i det offentlige, private eller NGO. Det kan også være, at du er koordinator, konsulent, projektleder, TR eller AMR eller bare er interesseret i at arbejde med social kapital. 

    Tilskud og økonomisk støtte  
    Få overblik over dine muligheder for økonomisk tilskud og støtte, når du tager diplomforløb og -efteruddannelser hos VIA University College.  

    Mulighederne er mange og dine muligheder afhænger bl.a.​​​​​ af din uddannelsesbaggrund, din overenskomst og dit medlemskab af fagforeninger. Reglerne og midlerne varierer en del. Vi henviser derfor til, at du kontakter de enkelte organisationer for korrekt besvarelse af spørgsmål samt oplysninger om specifikke kriterier og betingelser.  

    Se mere her: Tilskud til efteruddannelse​ 

  • Undervisningen inddrager læringsformer som sigter mod at udvikle, inspirere og udfordre dig som leder. Det sker bl.a. gennem en dynamisk vekselvirkning mellem teoretiske oplæg, dialog og refleksion i grupper.

    Du skal være indstillet på at bidrage aktivt i undervisningen, da det forventes, at du inddrager problemstillinger, fortællinger og eksempler fra din egen hverdag. På den måde får din læring både værdi for dig selv og din organisation.

    Undervisningen er praksisrelateret, hvilket giver dig reel mulighed for at få nye perspektiver på din ledelse. Samtidig giver det dig konkrete handlemuligheder i forhold til at kunne styrke arbejdet med social kapital i din virksomhed og organisation. 

    Eksamen
    Mundtlig eksamen på baggrund af et skriftligt oplæg på 2 sider. ​

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse: 

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​

Kontakt

atam2024_480x480.jpg

Administrativ kontakt

INIE480x480_2022.jpg

Faglig kontakt