I en tid, hvor opgaveløsningen ofte sker på tværs af faggrupper og afdelinger, er social kapital blevet afgørende for at skabe høj kvalitet, effektivitet og trivsel.
Flere undersøgelser viser, at arbejdspladser med høj social kapital ikke kun oplever større trivsel blandt medarbejderne, men også opnår markant bedre resultater. Fordi når samarbejdet er præget af gensidig respekt, tillid og fælles mål, bliver der også ofte leveret ydelser af højere kvalitet.
Med dette forløb lærer du, hvordan du kan skabe et arbejdsmiljø, hvor alle trækker i samme retning – og hvor tillid, samarbejde og retfærdighed danner grundlaget for trivsel og fremskridt. Du bliver i stand til at identificere og styrke de relationer, der binder organisationen sammen, samtidig med at du fremmer motivationen for samarbejde med og blandt dine medarbejdere.
Social kapital handler ikke kun om samarbejdsrelationer i grupper – det handler i høj grad også om samarbejdet på tværs af afdelinger og mellem niveauer i organisationen.
Du vil opnå kompetencer til at:
- lede processer, der styrker social kapital i organisationen samt anvende principperne aktivt i din egen ledelsespraksis.
- udvikle og gennemføre konkrete tiltag, der fremmer tillid, samarbejde og trivsel i organisationen, og evaluere deres effekt.
- bygge bro mellem afdelinger og niveauer i organisationen for at fremme tværfagligt samarbejde og styrke den organisatoriske sammenhængskraft.
Gevinster for din organisation
Ledere, der prioriterer social kapital, er med til at skabe en organisation og et arbejdsmiljø præget af videndeling og motivation for samarbejde. Dette løfter både produktiviteten, kvaliteten i kerneopgaven og medarbejdernes trivsel. Samtidig opbygger det et stærkt arbejdsfællesskab, baseret på tillid og retfærdighed, som kan håndtere komplekse opgaver på tværs af fagområder.