Ledelse af digital transformation

Hvordan leder du kompetent i en tid, hvor digitalisering ændrer spillets regler? Nye temaer står i kø som fx Generativ AI, Chatbots, prompting-teknikker, RPA og administrative robotter samt fokus på data og etik. På forløbet her får du viden og praktiske ledelsesværktøjer, der gør dig i stand til at gribe og omsætte digitale potentialer til målbare resultater i egen praksis. ​

Fakta

  • Uddannelsestype
    Modul
  • Eksamensform
    Skriftlig opgave og mundtlig eksamen
  • ECTS
    5
  • Modulkategori
    Valgmodul
  • Indgår i
    Diplom i ledelse

Om modulet

  • Digitalisering er ikke længere et valg for virksomheder og organisationer, der vil forblive konkurrencedygtige og klare sig i en tid, hvor det er mere og mere vanskeligt at rekruttere. For dig som leder betyder det, at digitalisering nu er en integreret del af ledelsesopgaven.

    Men hvordan udnytter du de mange digitale muligheder, så de skaber reel værdi i din organisation? Og hvordan undgår du, at digitalisering ender som en tidskrævende og ineffektiv byrde? Svaret ligger i balancen. En balance der er relevant for alle ledere. Og bare rolig: det betyder ikke, at du skal være teknologiekspert. Tværtimod. 

    Dette forløb er for dig, der ønsker at forstå og lede succesfuld digital transformation i praksis – også uden teknisk baggrund. Vi står midt i en tid, hvor der åbner sig en verden af digitale muligheder, men hvor faldgruberne er lige så store. Derfor kræver det nye kompetencer at navigere sikkert og skabe succes. Og her handler det ikke kun om tekniske færdigheder – det handler i høj grad om ledelse. 

    Forløbet giver dig den nødvendige indsigt i digitale muligheder, så du kan spotte og implementere de løsninger, der skaber værdi og lade resten passere. Samtidig lærer du, hvordan du med teori om proces- og forandringsledelse sikrer, at de digitale løsninger bliver forankret og en del af hverdagen på tværs af organisationen.

    Dette er forløbet for dig, der vil tage føringen i ledelse af digital transformation – og gøre det på en måde, der styrker både kerneopgaverne og forretningen. 

    Du vil opnå færdigheder og kompetencer til at: 

    • ​Anvende digitale løsninger strategisk og operationelt i din ledelsespraksis
    • Mestre teknikker som prompting for at få det bedste ud af AI-værktøjer som ChatGPT/Copilot
    • Forstå og facilitere digital transformation på tværs af organisationen
    • Skabe balance mellem effektivisering, etik og trivsel i din tilgang til transformationen
    • Arbejde med e-ledelse og forstå samspillet mellem kerneopgaven, ledelse og digitalisering 

    Gevinsten for din organisation
    En leder med dyb indsigt i teknologiens muligheder og begrænsninger bliver en nøglefigur. For det er dig, der med denne indsigt, skaber en handlekraftig og omstillingsparat organisation, der er klar til at spille efter de nye regler, som digitale teknologier bringer.

    Men digital transformation handler ikke kun om teknologi – det handler også om mod. Mod til at eksperimentere, og mod til at omfavne (u)perfekt ledelse og til at drive udviklingen fremad. Dette mod har en leder der har praktiske værktøjer og konkret viden om nutidens største digitale løsninger. Ligesom du er rustet til at træffe komplekse beslutninger med større sikkerhed og strategisk overblik.

    Og gevinsten? En organisation der tænker smartere og står stærkere, og som tør at tænke i og gribe fremtidens muligheder – før konkurrenterne gør det.​

  • Forløbet er praksisorienteret, hvor du får nyeste viden, teori og værktøjer, sådan du fremover kan balancere på tre ben i den digitale forandring, hvor du skal kunne:

    • ​Mestre samspillet mellem kerne- og ledelsesopgaven – også på distancen og virtuelt
    • Have tilstrækkelig indsigt i teknologiernes muligheder – og nej det bliver IKKE teknisk
    • Evne at spotte, hvor både effektiviteten og arbejdsglæden ligger gemt på samme tid ​

    Inspiration til andre forløb eller en hel uddannelse
    Tag enten "Ledelse af digital transformation" som et enkeltstående diplomforløb/-kursus eller lad det indgå i en hel diplomuddannelse som fx Diplomuddannelsen i ledelse. 

    En diplomuddannelse er en videregående uddannelse, du kan tage sideløbende med, at du arbejder. Niveauet er på linje med en bacheloruddannelse. Det tager typisk 2-4 år at gennemføre en hel diplomuddannelse, alt afhængigt af dine personlige ønsker og ambitioner.

    Se mere her: Diplomuddannelser

  • ​Ledelse af digital transformation er relevant for alle ledere - både nye og erfarne ledere. Forløbet er praktisk- og handlingsorienteret, og du behøver derfor absolut ingen tekniske forudsætninger for at deltage. Du kan være leder i såvel offentlig som privat regi – det er ikke afgørende. Det afgørende er, at du vil udvikle din lederrolle og have effektive greb til at favne ledelsen af digitalisering, som i dag er på vej til at blive en integreret del af ledelsesrollen. 

    Tilskud og økonomisk støtte  
    Få overblik over dine muligheder for økonomisk tilskud og støtte, når du tager diplomforløb og -efteruddannelser hos VIA University College.  

    Mulighederne er mange og dine muligheder afhænger bl.a.​​​​​ af din uddannelsesbaggrund, din overenskomst og dit medlemskab af fagforeninger. Reglerne og midlerne varierer en del. Vi henviser derfor til, at du kontakter de enkelte organisationer for korrekt besvarelse af spørgsmål samt oplysninger om specifikke kriterier og betingelser.  

    Se mere her: Tilskud til efteruddannelse​ 

  • Undervisningen er i høj grad praksisrelateret og er bundet sammen af en kombination af teoretiske oplæg, dialog og refleksion.

    Det er forventet, at du bidrager aktivt i undervisningen ved at inddrage problemstillinger, fortællinger og eksempler fra din hverdag som leder. Desuden skal du arbejde med at forankre læring og refleksion i din virksomhed eller organisation mellem undervisningsgangene. Det giver dig konkrete handlemuligheder allerede imens forløbet er i gang og gode muligheder for at opnå nye perspektiver med dit lederskab.

    Dag 1 - skabes en fælles platform i forhold til teknologiforståelse og nye trends. Vi får begreber for disse temaer på plads og drøfter fordele og ulemper samt relevante ledelsestemaer. Vi ser f.eks. på administrative robotter, og drøfter betydningen af en række digitale muligheder for at opnå en grad af indsigt og kendskab hertil, men vi går også mere i dybden med f.eks. prompting-teknikker, som du konkret selv kommer til at arbejde med i en grad, så du bliver fortrolig hermed.

    Dag 2 - har fokus på nyere tilgange til agil proces- og projektledelse samt forankring af forandringer indenfor forandringsledelse. Der er i praksis forskel på, om IT blot er en forstærker, hvor vi sætter strøm til processer, eller om der er tale om større transformationer, som kræver større forandringer – begge dele er muligt. Vi arbejder med kreative prøvehandlinger og meningsskabelse samt agil og lærende tilgang til projekt- og procesledelse. Vi ser på spændende tilgange til at vurdere graden af kompleksitet. Metoderne trænes gennem sjove øvelser og vi ser også på kommunikation på distancen.

    Dag 3 - arbejder vi videre med forandringsledelse og tager derefter fat på ledelseskompetencer i en digital tidsalder. Hvilke evner skal vi opdyrke for, at vi i teori og praksis kompetent evner at lede digitale transformationer eller det at få ledelsesopgaven til at lykkes i det virtuelle rum. Vi holder disse anbefalinger op imod praksis for at undersøge, hvad der matcher egen organisation bedst. Vi undersøger også, hvilken tilgang, der fremmer samspillet mellem kerneopgaven, ledelse og digitalisering. 

    Dag 4 - samles trådene på tværs af temaer med det klare formål at opleve nogle konkrete redskaber, som kan skabe effekt og læring ude i egen praksis. Derfor skal egne projekter og kerneopgaven i centrum denne dag. Her bliver det også konkret, hvad der skal til for selv at stå stærkt, når situationer og projekter skrifter karakter. Vi arbejder også her på psykologiske perspektiver i forhold til evner til at nå egne- og fælles resultatmål. Her kræves fx effektiv og klar kommunikation både til de nære aktører og interessenter, men også ud til resten af organisationen. Endelig arbejder vi afslutningsvis med kommunikation og facilitering koblet til egne projekter. ​

    Eksamen
    På forløbet skal du skrive en skriftlig synopsis på 2 sider, og det afsluttes med en mundtlig eksamen. 

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse: 

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​

Kontakt

atam2024_480x480.jpg

Administrativ kontakt

jan-rosenmeyer.png

Faglig kontakt