Ledelse af digital transformation

Ledelse af digital transformation – et nødvendigt skridt for fremtidens ledere.Digitalisering er blevet et uundgåeligt element i ledelsesopgaven, og emner som generativ AI, sprogmodeller, RPA (administrative robotter) og datadreven ledelse er centrale for nutidens ledere. Men hvordan griber man som leder disse muligheder uden at være teknologiekspert?Dette valgfag henvender sig til ledere, der ønsker at forstå og lede digital transformation i praksis. Du behøver ingen tekniske forudsætninger, men får konkrete værktøjer og metoder, der klæder dig på til at arbejde med teknologier som ChatGPT, RPA og dataanalyse. Gennem praktisk anvendelse lærer du, hvordan digitale løsninger kan skabe værdi for både organisationen og medarbejderne, og du bliver i stand til at lede digitale processer med blik for både muligheder og faldgruber.

Sted

Herning

Pris

9500 kr.

Dato

24.04.2025 - 13.06.2025

Ansøgningsfrist

01.03.2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Herning

Pris

10000 kr.

Dato

27.10.2025 - 09.01.2026

Ansøgningsfrist

15.09.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Modul
  • Eksamensform
    Skriftlig opgave og mundtlig eksamen
  • ECTS
    5
  • Modulkategori
    Valgmodul
  • Indgår i
    Diplom i ledelse

Om modulet

  • Faget er for dig, der arbejder med ledelse i en tid, hvor digitale teknologier skaber øget kompleksitet og nye muligheder. 

    Vi dykker ned i, hvordan du som leder kan anvende teknologier som sprogmodeller og AI til at løfte opgaver og skabe mere effektive processer – uden at miste fokus på kerneopgaverne. 

    Vi arbejder også med forandringsledelse, så du kan understøtte, at de digitale løsninger forankres på tværs af organisationen.

    Med udgangspunkt i muligheder og ledelsesudfordringer får du konkrete værktøjer til at:
    • Anvende digitale løsninger strategisk og operationelt i din ledelsespraksis
    • Mestre teknikker som prompting for at få det bedste ud af AI-værktøjer som ChatGPT/Copilot
    • Forstå og facilitere digital transformation på tværs af organisationen
    • Skabe balance mellem effektivisering og trivsel gennem teknologi
    • Arbejde med e-ledelse og forstå samspillet mellem kerneopgaven, ledelse og digitalisering
    Med dette fag bliver du en stærkere leder i en digital verden – klædt på til at lede både mennesker og teknologi i samspil.

  • Skåret ind til kernen, så udbyder vi her et praksisorienteret forløb omkring Ledelse af digital transformation, hvor ledere ender med at balancere på tre ben i den digitale forandring, hvor ledere skal:

    • Mestre samspillet mellem kerne- og ledelsesopgaven – også på distancen og virtuelt
    • Have tilstrækkelig indsigt i teknologiernes muligheder – og nej det bliver IKKE teknisk
    • Evne at spotte, hvor både effektiviteten og arbejdsglæden ligger gemt på samme tid

    VIA byder ind med en levende praksisnær og afvekslende undervisning hen over 4 undervisningsgange – vi tager egen medicin og afprøver e-didaktiske metoder i praksis, og udbyder derfor online 4 dage:

    Dag 1 skabes en fælles platform i forhold til teknologiforståelse og nye trends, så vi får begreber for disse og drøfter fordele og ulemper ved forskellige platforme i forhold til virtuelle processer i praksis. Derefter en kort intro til metoder inden for arbejdsgangsanalyser og dialoger om f.eks. automatisering giver mening og hvorfor det er så meget anderledes end at installere en robotplæneklipper derhjemme.

    Dag 2 har fokus på nyere tilgange til agil proces- og projektledelse samt forankring af forandringer indenfor forandringsledelse. Der er i praksis forskel på, om IT blot er en forstærker, hvor vi sætter strøm til processer, eller om der er tale om større transformationer, som kræver større forandringer – begge dele er muligt. Vi arbejder med kreative prøvehandlinger og meningsskabelse samt agil og lærende tilgang til projekt- og procesledelse. Vi ser på spændende tilgange til at vurdere graden af kompleksitet. Metoderne trænes gennem sjove øvelser og vi ser også på kommunikation på distancen.

    Dag 3 her arbejder vi videre med forandringsledelse og tager derefter fat på ledelseskompetencer i en digital tidsalder. Hvilke evner skal vi opdyrke for, at vi i teori og praksis kompetent evner at lede digitale transformationer eller det at få ledelsesopgaven til at lykkes i det virtuelle rum. Vi holder disse anbefalinger op imod praksis for at undersøge, hvad der matcher egen organisation bedst samt undersøger hvilken tilgang, som der bør vælges for at fremme samspillet mellem kerneopgaven, ledelse og digitalisering.

    Dag 4 samles trådene på tværs af temaer med det klare formål, at opleve nogle konkrete redskaber, som kan skabe effekt og læring ude i egen praksis. Derfor skal egne projekter og kerneopgaven i centrum denne dag. Her bliver det også konkret, hvad der skal til for selv at stå stærkt, når situationer og projekter skrifter karakter. Vi arbejder også her på psykologiske perspektiver ift. evner til at nå egne- og fælles resultatmål.  Her kræves f.eks. effektiv og klar kommunikation både til de nære projektdeltagere, men også ud til resten af organisationen. Endelig arbejder vi afslutningsvis med kommunikation og facilitering, når møder foregår online og på distancen.

    BEMÆRK: Lektor Jan Rosenmeier, der underviser på forløbet her, har for nylig skrevet denne artikel: https://offentligledelse.dk/digitale-loesninger-kan-forbedre-menneskers-samspil/

  • ​Diplomuddannelsen i Ledelse er for dig, der ønsker at udbygge dine kompetencer til at varetage ledelsesopgaver i såvel offentligt som privat regi. Du kan også fint deltage her, hvis du er projektleder eller koordinator eller lign.

  • Undervisningen inddrager aktivt nye læringsformer og sigter mod at udvikle, inspirere og udfordre dig som leder. Det sker bl.a. gennem en dynamisk vekselvirkning mellem teoretiske oplæg, dialog og refleksion.

    Det er forventet, at du bidrager aktivt i undervisningen ved at inddrage problemstillinger, fortællinger og eksempler fra din ledelsespraksis. Desuden skal du arbejde med at forankre læring og refleksion i din ledelseskontekst.

    Undervisningen vil i høj grad være praksisrelateret, hvilket giver dig reel mulighed for at opnå nye perspektiver på dit lederskab. Samtidig giver det dig konkrete handlemuligheder i forhold til dine professionelle relationer som leder.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse: 

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser 

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​

Kontakt

atam2024_480x480.jpg

Administrativ kontakt

jan-rosenmeyer.png

Faglig kontakt