Skåret ind til kernen, så udbyder vi her et praksisorienteret forløb omkring Ledelse af digital transformation, hvor ledere ender med at balancere på tre ben i den digitale forandring, hvor ledere skal:
- Mestre samspillet mellem kerne- og ledelsesopgaven – også på distancen og virtuelt
- Have tilstrækkelig indsigt i teknologiernes muligheder – og nej det bliver IKKE teknisk
- Evne at spotte, hvor både effektiviteten og arbejdsglæden ligger gemt på samme tid
VIA byder ind med en levende praksisnær og afvekslende undervisning hen over 4 undervisningsgange – vi tager egen medicin og afprøver e-didaktiske metoder i praksis, og udbyder derfor online 4 dage:
Dag 1 skabes en fælles platform i forhold til teknologiforståelse og nye trends, så vi får begreber for disse og drøfter fordele og ulemper ved forskellige platforme i forhold til virtuelle processer i praksis. Derefter en kort intro til metoder inden for arbejdsgangsanalyser og dialoger om f.eks. automatisering giver mening og hvorfor det er så meget anderledes end at installere en robotplæneklipper derhjemme.
Dag 2 har fokus på nyere tilgange til agil proces- og projektledelse samt forankring af forandringer indenfor forandringsledelse. Der er i praksis forskel på, om IT blot er en forstærker, hvor vi sætter strøm til processer, eller om der er tale om større transformationer, som kræver større forandringer – begge dele er muligt. Vi arbejder med kreative prøvehandlinger og meningsskabelse samt agil og lærende tilgang til projekt- og procesledelse. Vi ser på spændende tilgange til at vurdere graden af kompleksitet. Metoderne trænes gennem sjove øvelser og vi ser også på kommunikation på distancen.
Dag 3 her arbejder vi videre med forandringsledelse og tager derefter fat på ledelseskompetencer i en digital tidsalder. Hvilke evner skal vi opdyrke for, at vi i teori og praksis kompetent evner at lede digitale transformationer eller det at få ledelsesopgaven til at lykkes i det virtuelle rum. Vi holder disse anbefalinger op imod praksis for at undersøge, hvad der matcher egen organisation bedst samt undersøger hvilken tilgang, som der bør vælges for at fremme samspillet mellem kerneopgaven, ledelse og digitalisering.
Dag 4 samles trådene på tværs af temaer med det klare formål, at opleve nogle konkrete redskaber, som kan skabe effekt og læring ude i egen praksis. Derfor skal egne projekter og kerneopgaven i centrum denne dag. Her bliver det også konkret, hvad der skal til for selv at stå stærkt, når situationer og projekter skrifter karakter. Vi arbejder også her på psykologiske perspektiver ift. evner til at nå egne- og fælles resultatmål. Her kræves f.eks. effektiv og klar kommunikation både til de nære projektdeltagere, men også ud til resten af organisationen. Endelig arbejder vi afslutningsvis med kommunikation og facilitering, når møder foregår online og på distancen.
BEMÆRK: Lektor Jan Rosenmeier, der underviser på forløbet her, har for nylig skrevet denne artikel: https://offentligledelse.dk/digitale-loesninger-kan-forbedre-menneskers-samspil/