Koordinering, samarbejde og kommunikation for lægesekretærer og andre administrative medarbejdere

​Som lægesekretær er du kernemedarbejder i koordinering og central i skabelsen af sammenhæng i de sundhedsfaglige indsatser. Kan du medvirke til at koordinering og kommunikation styrkes, så patienter og pårørende oplever bedre sammenhæng, også på tværs af sektorer? 

Fakta

Om modulet

  • Når du har gennemført modulet har du sikret dig kompetencer til at bidrage til at styrke sammenhængende forløb i sundhedsvæsenet.

    • ​Du får større indblik i hvordan sundhedsvæsenet fungerer, hvordan rammer, vilkår og muligheder er indenfor de forskellige sektorer, og hvordan det kan påvirke samarbejde og koordinering af indsatser
    • Du kan få øget forståelse for det tværfaglige samarbejde
    • Du får teoretisk viden og praktiske redskaber indenfor kommunikation med mulighed for træne nye færdigheder
    • Du bliver bedre til den professionelle kommunikation med andre faggrupper, kolleger, patienter og pårørende med henblik på et smidigt samarbejde 
    • Du får endnu bedre indblik i og forståelse for borgere og pårørendes perspektiv, og redskaber til hvordan du kan anerkende det og understøtte deres oplevelsen af sammenhæng i forløbet ​
  • Modulets studieordningsbetegnelse er Vf1. Sammenhængende forløb. Det vil også være denne titel fra studieordningen der vil fremgå på dit modulbevis og ikke Koordinering, samarbejde og kommunikation for lægesekretærer og andre administrative medarbejdere

    På modulet er der tematikker inden for:

    • ​Sundhedsvæsenets opbygning, rammer, vilkår og organisering, og den betydning det har for samarbejde og koordinering af indsatser
    • Tværfagligt samarbejde med fokus på egne og andre faggruppers kompetencer og samarbejdsflader
    • Borgere og pårørendes oplevelse af sammenhæng og redskaber til understøttelse af gode forløb
    • Kommunikationsteori og -redskaber som har betydning i samarbejdet, eksempelvis telefonkommunikation, kommunikation i korte kontakter og konfliktnedtrappende kommunikation
  • Uddannelsen henvender sig til lægesekretærer og administrative medarbejdere i sundhedsvæsenet med minimum 2 års relevant erhvervserfaring.

  • ​Undervisningen på modulet er funderet på aktuel viden, relevant teori og god praksis. Formen er dialogorienteret, inddrager og kvalificerer dine og de øvrige deltageres erfaringer og fremmer refleksion. Tilgangen er anvendelsesorienteret, for at styrke at du som deltager vil kunne omsætte din nye viden og færdigheder til kompetencer der løfter din og arbejdspladsens praksis. 

  • For at blive optaget direkte på et akademimodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • En relevant erhvervsuddannelse*
    • En studentereksamen, hf, hhx eller htx
    • En relevant grunduddannelse for voksne
    • En anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    *Ved relevant erhvervserfaring medregnes også den erhvervserfaring, som er opnået gennem uddannelsesforløbet.

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​

Kontakt

sukr480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

ber480x4802019.jpg

Faglig kontakt