Uddannelsen bygger på den grundopfattelse, at man lærer, når man arbejder engageret med stoffet på kanten af sin kompetence.
Der arbejdes efter følgende seks læringsprincipper:
- Praksis: Der skal tages udgangspunkt i de studerendes virkelighed og deres erfaringer fra arbejdet inddrages. Stoffet skal formidles således, at det bliver anvendeligt og genkendeligt i den daglige praksis.
- Dialog: De studerende skal involveres aktivt og undervisningen skal bygge på dialog.
- Problemløsning: Der skal lægges vægt på, at de studerende arbejder selvstændigt og problemorienteret.
- Refleksion: Der skal tales til eftertanken. De studerende skal få nye synsvinkler og komme til at reflektere over hidtidig praksis og forståelsesformer.
- Udfordring: De studerende skal udfordres i forhold til deres forudsætninger. Der skal benyttes en variation af metoder for at møde de studerende der, hvor de er.
- Klare mål: Der skal defineres og formuleres klare mål med undervisningsaktiviteterne. Målene danner udgangspunkt for såvel gensidig forventningsafstemning som evaluering.
Undervisningen er IT-støttet, og vi anvender Itslearning (studieplatform) og internettet som led i undervisningen.