Formidling, læringsmiljøer og kulturarbejde

​Bliv ekspert i at skabe inspirerende læringsmiljøer! På dette modul lærer du at samarbejde med kolleger om udvikling og evaluering af både fysiske og virtuelle rum, der fremmer kreativitet og fordybelse. Få indsigt i betydningen af design og teorier for pædagogisk praksis, og bliv fortrolig med formidlingsteori og -metoder til at styrke din skoles kulturtilbud. 

Sted

Aarhus

Pris

14000 kr.

Dato

13.01.2026 - 04.06.2026

Ansøgningsfrist

14.11.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Som læringsvejleder – og del af skolens PLC – står du måske ofte over for udfordringer som at skabe læringsmiljøer, der kan stimulere kreativitet og engagement blandt eleverne? 

    Det kan være vanskeligt at integrere både fysiske og virtuelle elementer i undervisningen og at anvende kreative og æstetiske tilgange til læring i praksis. Desuden kan det være udfordrende at formidle komplekse emner på en måde, der er både engagerende og informativ. Og hvordan understøtter du dine kolleger i dette arbejde?

    På forløbet:

    • ​Bliver du endnu dygtigere til at udvikle både fysiske og virtuelle læringsmiljøer med fokus på oplevelse og fordybelse samt at udvikle og gennemføre formidlingsopgaver inden for organisationen, herunder kulturelle tilbud og litteratur.
    • Får du både indsigt i, hvordan fysiske designs af læringsmiljøer påvirker pædagogisk praksis og du opnår en øget forståelse for teorier om kreative og æstetiske tilgange til læring og deres betydning for undervisning.

    Når du har gennemført forløbet, er du bedre rustet til at skabe og evaluere læringsmiljøer, der fremmer kreativitet og engagement. Du kan samarbejde effektivt med kolleger om at udvikle undervisningsmetoder, der integrerer både fysiske og virtuelle elementer, og som er tilpasset forskellige måder at lære på. Desuden har du styrket dine formidlingsevner, hvilket gør det muligt at præsentere komplekse emner på en mere tilgængelig og inspirerende måde. Dette vil ikke kun forbedre undervisningen, men også øge elevernes motivation og læringsudbytte.​​

  • ​Du lærer om fysiske designs af læringsmiljøer:

    • ​​Betydning for læring: Fysiske læringsmiljøer påvirker elevernes engagement, motivation og læringsudbytte. Designet kan fremme interaktion, samarbejde og fleksibilitet i undervisningen, hvilket er essentielt for en moderne pædagogisk praksis.
    • Tilpasning og fleksibilitet: Muligheden for at tilpasse miljøet til forskellige læringsaktiviteter og undervisningsmetoder er vigtig. Fleksible møbler og rumindretninger kan understøtte forskellige undervisningsformer, såsom gruppearbejde, individuel læring og projektbaseret undervisning.
    • Æstetisk og ergonomisk design: Et æstetisk tiltalende og ergonomisk designet læringsmiljø kan forbedre trivsel og koncentration hos eleverne. Farver, lys og akustik spiller en rolle i at skabe et behageligt og effektivt læringsmiljø.

    Du arbejder med teorier om kreative, æstetiske og undersøgende tilgange til læring:

    • ​​Kreative tilgange: Kreativitet i undervisningen kan fremme kritisk tænkning og problemløsning. Det involverer brugen af åbne opgaver, der tillader eleverne at udforske og eksperimentere.
    • Æstetiske tilgange: Æstetik i læring handler om at integrere kunstneriske elementer, der kan styrke elevernes emotionelle og sensoriske oplevelser, hvilket kan føre til dybere forståelse og engagement.
    • Undersøgende tilgange: En undersøgende tilgang til læring opfordrer eleverne til at stille spørgsmål, udforske og reflektere, hvilket fremmer en dybere forståelse og evnen til at anvende viden i nye kontekster.

    Du lærer om formidlingsteori og -metoder:

    • ​Effektiv kommunikation: Formidlingsteori fokuserer på, hvordan man bedst kommunikerer komplekse emner på en forståelig måde. Dette inkluderer brugen af forskellige medier og teknikker til at nå forskellige læringsstile.
    • Interaktiv formidling: Anvendelse af interaktive metoder, såsom diskussioner, workshops og digitale værktøjer, kan øge elevernes engagement og forståelse.
    • Evaluering og feedback: Gode formidlingsmetoder inkluderer også løbende evaluering og feedback, hvilket hjælper med at tilpasse undervisningen til elevernes behov og fremme kontinuerlig læring.
  • Forløbet er for dig, der:

    • ​er ressourceperson eller vejleder – eller på vej i rollen
    • har opgaver tilknyttet skolens pædagogiske læringscenter
    • varetager litteraturopgaver i samspillet mellem skolebibliotek og folkebibliotek
    • er nysgerrig på sammenhængen mellem læringsmiljøer og kulturarbejde.
  • ​Undervisningen er præget af en dynamisk vekselvirkning mellem oplæg, holddiskussion, refleksion, forelæsning og projekt- og gruppearbejde.

    Du får mulighed for aktivt at inddrage eksempler fra din egen hverdag i undervisningen, og du kommer til at arbejde med at afprøve din nye viden i din egen praksis.​

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​​

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt