Børns sprogtilegnelse

Er du optaget af at styrke børns sproglige udvikling? Og vil du gerne være endnu bedre til at skabe gode sprogmiljøer? På forløbet her får du indblik i de nyeste teorier om børns sprog og lærer at omsætte din viden til relevante tiltag i dit sprogpædagogiske arbejde. 

Sted

Aarhus

Pris

14000 kr.

Dato

01.09.2025 - 10.10.2025

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

14000 kr.

Dato

23.02.2026 - 10.04.2026

Ansøgningsfrist

14.11.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • Sproget er afgørende for børns trivsel og mulighed for at deltage i leg og andre børnefællesskaber.  Desværre har alle børn ikke samme muligheder for at udvikle sig sprogligt derhjemme, og det skaber ulige vilkår for børnene – en ulighed som kan forfølge dem gennem hele livet.

    For nogle børn kan et godt sprogmiljø i vuggestuen eller børnehaven derfor være helt afgørende for, hvordan de klarer sig i skolen og senere i livet.

    Som pædagog i fx dagtilbud, skole eller fritidstilbud kan du være med til at sikre, at alle børn har de bedst tænkelige rammer for at udvikle sig sprogligt. Men det kræver, at du i en travl hverdag er i stand til at se og gribe de muligheder, hverdagen byder på for at skabe gode sproglige læringsmiljøer.

    På forløbet her får du viden om børns sprogtilegnelse og kompetencer, der gør dig i stand til at bruge din viden i dit arbejde - til gavn for både børnene og dine kolleger. 

    Du lærer konkret at:

    • ​Omsætte teoretisk viden om sproglig udvikling og sproglige forudsætninger til konkrete indsatser i dit sprogpædagogiske arbejde. 
    • Forstå og vurdere børns forskellige sproglige kompetencer og kommunikative udvikling – og bruge dine iagttagelser til at planlægge effektive sprogindsatser.
    • Indgå i et kvalificeret samarbejde om sprogindsatser og sprogmiljøer for alle børn.
    • Forstå din og din arbejdsplads’ rolle, ansvar og muligheder i forhold til at styrke børns sprog.​ ​

    Gevinsten for din arbejdsplads
    Når du har gennemført forløbet, har du et skærpet blik for børnenes sproglige udvikling. Og dermed bliver du en vigtig ressource i forhold til at skabe de bedst mulige sprogmiljøer for børnene sammen med dine kolleger.

  • På forløbet kommer du til at arbejde med følgende faglige indhold: 

    • ​Nyeste teori om, hvordan børn lærer sprog. 
    • Viden om sproglige forudsætninger - herunder hvordan kognition, interaktion og sociale faktorer påvirker børns sprogudvikling og kommunikative tilegnelse.
    • Sprogets opbygning i form, indhold og funktion.
    • Forskellige typer af sproglige vurderinger og evaluering af børns sproglige udvikling og funktionelle kommunikative kompetencer. 
    • Sproglige forudsætninger for læseudvikling. 

    Du kan tage ”Børns sprogtilegnelse” som et enkeltstående forløb, hvis du gerne vil have et fagligt boost.

    Vil du gerne tage en hel pædagogisk uddannelse inden for børns sprog – og fx uddanne dig til sprogvejleder, så er forløbet her et godt sted at starte. 

    Læs om uddannelsen til sprogvejleder her

  • ​Forløbet er for dig, der arbejder med børn i dagtilbud, indskoling eller i fritidspædagogiske rammer.  Det er også for dig, som arbejder i institutioner, der samarbejder med fx dagtilbud, såsom biblioteker eller PPR.

    Du er fx pædagog, børnehaveklasseleder, indskolingslærer eller har en anden faglig baggrund og interesse for børns sproglige udvikling. ​

  • ​Undervisningen veksler mellem oplæg fra underviseren, øvelser i studiegrupper og refleksioner over dit sprogpædagogiske arbejde – både på egen hånd og i grupper. Det gør dig i stand til at sætte processer og tiltag i gang i dit arbejde – og på den måde er det ikke kun dig, der får udbytte af undervisningen, men hele din arbejdsplads.

    Underviserne på forløbet er tilknyttet VIAs sprogfaglige team, som er det største blandt alle landets professionshøjskoler. Og med deres brede sprogfaglige kompetencer og mange års erfaring er de eksperter i at uddanne sprogvejledere.

    Forløbet består typisk af: ​

    • ​12-20 studerende
    • Seks undervisningsgange med fysisk fremmøde (kl. 9-15)
    • En selvstudiedag i studiegrupper eller alene
    • Mulighed for vejledning omkring dine konkrete problemstillinger
    • Øvelser og dialog i studiegrupper og i undervisningen
    • Afsluttende eksamen​

    Eksamen
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt oplæg, hvor du behandler den praktiske problemstilling, som du har valgt at arbejde med på forløbet.  ​

    Tilskud og økonomisk støtte​
    I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager et kursus eller en efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.  

    En måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond.

    Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra Omstillingsfonden​.​​​

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt

tork480x480_2021.jpg

Faglig kontakt