En øget digitalisering betyder, at børn og unges læsevaner er i forandring. Mange færdes naturligt på forskellige digitale platforme, hvor de ud over at læse tekster også kan interagere med andre læsere og hente inspiration til læsning.
På samme tid er den litteratur, som henvender sig til børn og unge også i bevægelse – både i form og indhold. Det betyder fx, at litteraturen inkluderer langt flere visuelle og grafiske elementer end tidligere og afspejler det at være barn og ung i verden på nye måder.
De nye litterære genrer åbner op for helt nye tilgange til undervisningen i litteratur i skolen - men kræver også, at skolerne har fagpersoner, som er opdateret på tendenserne og kan bringe dem i spil i undervisningen på en interessant og inspirerende måde.
På det her forløb får du det fundament, du har brug for, hvis du gerne vil spille en aktiv rolle i forhold til at løfte børn og unges læselyst og interesse for litteratur fx som danskvejleder eller ressourceperson i skolens pædagogiske læringscenter (PLC).
På forløbet lærer du at:
- Se og forholde dig til nye tendenser inden for litteratur og litterære genrer målrettet børn og unge.
- Analysere og fortolke børne- og ungdomslitteratur, så du endnu bedre kan udvælge og anbefale titler, forfattere og genrer til børn, kolleger og forældre.
- Formidle litteraturen på inspirerende måder i undervisningen eller med udgangspunkt i skolens pædagogiske læringscenter (PLC).
- Indgå i dialog med kollegaer om udvikling af undervisning og formidling af børne- og ungdomslitteratur.
- Vejlede børn og unge i valg af litteratur til fritidslæsning.
Gevinsten for skolen
Når du har gennemført forløbet, har du en opdateret viden om, hvordan det litterære landskab inden for børne- og ungdomslitteratur ser ud. Det giver både dig og skolen et godt grundlag for at løfte litteraturundervisningen og børns fritidslæsning. Og med din nye viden har dine kolleger samtidig en vigtig sparringspartner, som kvalificeret kan vejlede om, hvad de kan læse med deres elever, og hvordan de kan bruge de forskellige forfatterskaber, genrer og titler i undervisningen.