Børne- og ungdomslitteratur

Vil du gerne styrke børn og unges læseglæde og interesse for litteratur? På forløbet her får du nyeste viden om børne- og ungdomslitteratur, litteraturpædagogik samt børn og unges aktuelle læsevaner. Med dine nye input kan du tilbyde endnu bedre litteraturvejledning og -formidling på skolens PLC og i danskfaget.

Sted

Aarhus

Pris

13000 kr.

Dato

20.01.2025 - 06.06.2025

Ansøgningsfrist

15.11.2024

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

Om modulet

  • En øget digitalisering betyder, at børn og unges læsevaner er i forandring. Mange færdes naturligt på forskellige digitale platforme, hvor de ud over at læse tekster også kan interagere med andre læsere og hente inspiration til læsning.

    På samme tid er den litteratur, som henvender sig til børn og unge også i bevægelse – både i form og indhold. Det betyder fx, at litteraturen inkluderer langt flere visuelle og grafiske elementer end tidligere og afspejler det at være barn og ung i verden på nye måder. 

    De nye litterære genrer åbner op for helt nye tilgange til undervisningen i litteratur i skolen - men kræver også, at skolerne har fagpersoner, som er opdateret på tendenserne og kan bringe dem i spil i undervisningen på en interessant og inspirerende måde.

    På det her forløb får du det fundament, du har brug for, hvis du gerne vil spille en aktiv rolle i forhold til at løfte børn og unges læselyst og interesse for litteratur fx som danskvejleder eller ressourceperson i skolens pædagogiske læringscenter (PLC).

    På forløbet lærer du at: ​

    • Se og forholde dig til nye tendenser inden for litteratur og litterære genrer målrettet børn og unge. 
    • Analysere og fortolke børne- og ungdomslitteratur, så du endnu bedre kan udvælge og anbefale titler, forfattere og genrer til børn, kolleger og forældre.
    • Formidle litteraturen på inspirerende måder i undervisningen eller med udgangspunkt i skolens pædagogiske læringscenter (PLC). 
    • Indgå i dialog med kollegaer om udvikling af undervisning og formidling af børne- og ungdomslitteratur. 
    • Vejlede børn og unge i valg af litteratur til fritidslæsning. ​

    Gevinsten for skolen
    Når du har gennemført forløbet, har du en opdateret viden om, hvordan det litterære landskab inden for børne- og ungdomslitteratur ser ud. Det giver både dig og skolen et godt grundlag for at løfte litteraturundervisningen og børns fritidslæsning. Og med din nye viden har dine kolleger samtidig en vigtig sparringspartner, som kvalificeret kan vejlede om, hvad de kan læse med deres elever, og hvordan de kan bruge de forskellige forfatterskaber, genrer og titler i undervisningen.

  • På forløbet arbejder du med en bred vifte af ny børne- og ungdomslitteratur og aktuel forskning om blandt andet børns læsevaner, læselyst og litteraturpædagogik. ​ 

    Du får indsigt i og arbejder med:

    • ​forskellige forfatterskaber, genrer og tendenser  
    • billedbøger, grafiske romaner, tegneserier, billednoveller, børnebøger og ungdomslitteratur  
    • konkrete greb og aktiviteter, der kan befordre børn og unges læsning 
    • formidling af litteratur i dit arbejde som fx pædagog, dansklærer eller litteraturformidler på biblioteket eller PLC. 
  • Forløbet er for dig, der arbejder med børn og unges litteratur og læsning i skolen. Det kan være som pædagog, dansklærer eller som ressourceperson, bibliotekar, lærings- eller PLC-vejleder. ​​

  • ​Undervisningen veksler mellem oplæg, holddiskussion, refleksion, forelæsning og gruppearbejde. 

    Hoveunderviser på forløbet er Ayoe Quist Henkel, der forsker i børnelitteratur og litteraturpædagogik og har skrevet flere bøger og artikler om litteratur for børn og unge.  

    Derudover møder du blandt andet gæsteunderviserne, Johannes Fibiger og Stine Reinholdt Hansen, som begge har stor viden om danskfaget og indsigt i børn- og unges læsevaner. ​ 

    Eksamen
    Skriftlig eksamen, hvor du behandler en problemstilling fra din praksis, iværksætter et litteraturdidaktisk tiltag og/eller analyserer en case. ​

    Tilskud og økonomisk støtte
    I mange tilfælde kan du søge om økonomisk støtte, når du tager et kursus eller en efteruddannelse i VIA University College. Støtten kan fx dække deltagergebyr, transport, bøger m.m.  

    En måde at søge tilskud er gennem en kompetencefond, som ofte er knyttet op på din overenskomst. Læs om dine muligheder for tilskud fra en kompetencefond.

    Er du faglært, ufaglært eller har en professionsbachelor som dit højeste uddannelsesniveau, kan du hvert kalenderår søge op til 10.000 kr. hos Omstillingsfonden. Se om du opfylder betingelserne for at søge tilskud fra Omstillingsfonden​.​​

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​

Kontakt

480x480-Birgitte-Elisabeth-Nielsen-(gitt)-09-22.jpg

Administrativ kontakt

AQH480x480-2023.jpg

Faglig kontakt