Klimaforandringer, grøn omstilling og bæredygtighed er emner, der fylder mere og mere i skolen – og samtidig er der en øget enighed om, at skolen, ledelsen og det pædagogiske personale spiller en vigtig rolle i forhold til at klæde børn og unge på til at forstå og agere i den foranderlige verden.
Det betyder dog ikke, at det er blevet lettere for dig som lærer eller leder at omsætte de gode intentioner til en meningsfuld undervisning. Tværtimod er den pædagogiske opgave omkring bæredygtig udvikling i skolen stadig forbundet med mange ubesvarede spørgsmål.
Vi kan ikke give dig alle svarene, men vi kan give dig viden og kompetencer, der gør dig i stand til at bringe bæredygtighed i spil i dine fag og på din skole. På modulet lærer du:
- Forskellige perspektiver og tilgange til, hvordan du didaktisk og pædagogisk kan arbejde med bæredygtig udvikling.
- At omsætte teoretisk viden om bæredygtig udvikling til konkrete undervisningsaktiviteter i dine fag.
- At udvikle, gennemføre og evaluere læringsforløb, der styrker bæredygtig dannelse, bevidsthed og handling hos dine elever.
- At forstå din og din skoles rolle, ansvar og muligheder i forhold til bæredygtig udvikling og globalt medborgerskab.
- At genkende og håndtere dilemmaer i arbejdet med bæredygtig udvikling i en pædagogisk sammenhæng.
Når du har gennemført modulet, har du en større forståelse for, hvorfor du som lærer skal have fokus på bæredygtighed i din undervisning, og hvordan du griber det an pædagogisk og didaktisk, så det giver mening i dine fag og for dine elever.