Klimaforandringer, grøn omstilling og bæredygtighed er emner, der fylder mere og mere i dagtilbud – og samtidig er der en øget enighed om, at dagtilbud, ledere og pædagogisk personale spiller en afgørende rolle i forhold til at skabe læringsmiljøer, der gør børn livsduelige og parate til at forstå og kunne agere i den foranderlige verden.
Det betyder dog ikke, at det er blevet lettere for dig som pædagog eller leder at omsætte de gode intentioner til en meningsfuld pædagogisk praksis. Tværtimod er den pædagogiske opgave omkring bæredygtig pædagogik stadig forbundet med mange ubesvarede spørgsmål.
Vi kan ikke give dig alle svarene, men vi kan give dig viden og kompetencer, der gør dig i stand til at bringe bæredygtighed i spil i din pædagogiske praksis. På modulet lærer du:
- Forskellige perspektiver og tilgange til, hvordan du didaktisk og pædagogisk kan arbejde med bæredygtig udvikling.
- At omsætte teoretisk viden om bæredygtig udvikling til konkrete tiltag i pædagogisk praksis.
- At udvikle, gennemføre og evaluere tiltag i pædagogisk praksis, der styrker bæredygtig og demokratisk dannelse, bevidsthed og handling hos børnene.
- At forstå din egen og din institutions rolle, ansvar og muligheder i forhold til bæredygtig udvikling og globalt medborgerskab.
- At genkende og håndtere dilemmaer i arbejdet med bæredygtig udvikling i en pædagogisk sammenhæng.
Når du har gennemført modulet, har du en større forståelse for, hvorfor du som pædagog skal have fokus på bæredygtighed i din daglige praksis, hvordan du griber det an pædagogisk og didaktisk, så det giver mening i din og dine kollegers pædagogiske praksis med børnene.