Bæredygtig udvikling, globalt medborgerskab, klimaforandringer, ulighed og grøn omstilling er emner, der fylder på uddannelser indenfor alle samfundsdomæner. Der er også en bred enighed om, at undervisere, ledere og oplæring spiller en vigtig rolle i forhold til at få unge mennesker til at forstå, tage ansvar og agere i den foranderlige verden. Som fagpersoner såvel som samfundsborgere.
Enigheden om, at bæredygtighed skal tematiseres i undervisning betyder dog ikke, at det er blevet lettere for dig som lærer, konsulent eller leder at omsætte de gode intentioner til en meningsfuld undervisning og uddannelse. Tværtimod er den pædagogiske opgave omkring integration af bæredygtig udvikling i erhvervspædagogisk praksis stadig forbundet med mange ubesvarede spørgsmål.
Modulet giver dig ikke alle svarene, men det giver dig viden, færdigheder og kompetencer, der gør dig i stand til at bringe en helheds- og udviklingsorienteret tilgang til bæredygtig udvikling i spil i dine fag og i uddannelsen generelt.
På modulet lærer du:
- Forskellige perspektiver og tilgange til, hvordan du didaktisk og pædagogisk kan integrere bæredygtig udvikling i din undervisning.
- At udvikle, gennemføre og evaluere læringsforløb, der styrker bæredygtig dannelse, bevidsthed samt engagement og handling hos dine elever.
- At forstå din, uddannelsens og skolens roller, ansvar og muligheder i forhold til bæredygtig udvikling og globalt medborgerskab.
- At genkende og arbejde med dilemmaer i arbejdet med bæredygtig udvikling i en pædagogisk sammenhæng.
- Hvordan du kan indgå relevante samarbejder omkring lærings- og uddannelsesaktiviteter som kan styrke bæredygtighedsaspektet i eget fag samt på tværs af fag, erhverv og sektorer.