Autisme/ADHD - det specialiserede socialområde

Samarbejder du med mennesker med autisme og ADHD på det specialiserede socialområde? Vil du arbejde personcentreret og proaktivt i feltet - og have nye indspark til dit metodedepot? Vil du arbejde med nyeste viden om autisme/ADHD og empowerment samt styrke dine refleksioner over egen faglige indsats. Så er dette modul noget for dig!

Sted

Aarhus

Pris

19300 kr.

Dato

02.03.2026 - 04.12.2026

Ansøgningsfrist

12.01.2026

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Modul
  • Eksamensform
    Skriftlig opgave og mundtlig eksamen
  • ECTS
    10
  • Modulkategori
    Valgmodul
  • Indgår i
    Den sociale diplomuddannelse

Om modulet

  • ​På dette modul vil du få en dybdegående forståelse af mental sundhed og de barrierer, som personer med autisme og ADHD oplever. Du vil få indsigt i den nyeste forskning og faglige tilgange, som bygger på andet og mere end kliniske forståelser af Autisme/ADHD. Du vil lære om og diskutere eksempler på god social praksis og innovative metoder til at samarbejde med, snarere end at arbejde med eller for, autistiske personer. Dette inkluderer, hvordan du som fagperson kan reducere overstyrende faglig praksis.

    Du vil opnå en forståelse for værdien af at implementere samarbejdsbaserede, relationelle og personcentrerede tilgange i arbejdet med dine kollegaer og de personer, du støtter. Der vil være fokus på at fremme en afbalanceret fortælling om neurodiversitet.

    Ny forskning i autisme og ADHD peger på nye forståelser og indsigter i neurodiversitet samt de komplekse bio-psyko-sociale forhold, der er i spil. Dette modul giver dig mulighed for at nørde i den nyeste viden på området.

    Du vil løbende arbejde med din egen rolle og mindset som fagprofessionel. Dine mentaliseringskompetencer vil blive udfordret af den moderne tænkning om neurodiversitet – autisme og ADHD – og anvendt i indsatser, hvor borgerperspektivet er centralt.

    Modulet inkluderer undervisere med levede erfaringer samt forskellige borgercases. Din nye indsigt i neurodiversitet vil føre til nye tilgange og metoder i dit arbejdsliv, herunder samarbejdsmetoder i forhold til både borgere og deres netværk, lokalsamfund og andre fagprofessionelle.

    Du arbejder med:

    • ​Grundlæggende moderne forståelse og teorier om neurodiversitet, autisme og ADHD
    • Sociale indsatser, der harmonerer med en neurodivers tænkning
    • Ressourcefokus og empowerment i en bio-psykosocial ramme
    • Struktur, forudsigelighed og stilladsering – muligheder og begrænsninger
    • Udvikling i komplekse sociale indsatser
    • Neuro- og socialpsykologiske perspektiver på autisme/ADHD/neurodiversitet
    • Brugererfaringer, indefra-perspektiver – fx gennem oplæg og cases
    • Ableisme, stigmatisering og andetgørelse
    • Dine refleksioner over din egen rolle i lyset af tanker om neurodiversitet og empowerment.​

  • Jf. studieordningen valgfag 25: Udvalgte teorier og metoder inden for et udvalgt felt. Det vil også være denne titel fra studieordningen, der vil fremgå på dit diplombevis og ikke ”Autisme/ADHD - det specialiserede socialområde".

    Dette modul giver en dybdegående forståelse af mental sundhed og de barrierer, som personer med autisme og ADHD oplever. Du vil få indsigt i den nyeste forskning og faglige tilgange, der går ud over kliniske forståelser af autisme og ADHD.

    Hovedpunkter i modulet:

    • ​​​​​​Nyeste forskning og faglige tilgange: Lær om og diskuter eksempler på god social praksis og innovative metoder til at samarbejde med autistiske personer, snarere end at arbejde med eller for dem. Dette inkluderer, hvordan du som fagperson kan reducere overstyrende faglig praksis.
    • Samarbejdsbaserede og personcentrerede tilgange: Forstå værdien af at implementere samarbejdsbaserede, relationelle og personcentrerede tilgange i arbejdet med kollegaer og de personer, du støtter. Fokus vil være på at fremme en afbalanceret fortælling om neurodiversitet.
    • Bio-psyko-sociale Forhold: Ny forskning i autisme og ADHD peger på komplekse bio-psyko-sociale forhold. Dette modul giver mulighed for at dykke ned i den nyeste viden på området.
    • Mentaliseringskompetencer: Arbejd med din egen rolle og mindset som fagprofessionel. Dine mentaliseringskompetencer vil blive udfordret af moderne tænkning om neurodiversitet og anvendt i indsatser, hvor borgerperspektivet er centralt.
    • Undervisere med levede erfaringer: Modulet inkluderer undervisere med levede erfaringer samt forskellige borgercases. Din nye indsigt i neurodiversitet vil føre til nye tilgange og metoder i dit arbejdsliv, herunder samarbejdsmetoder i forhold til både borgere og deres netværk, lokalsamfund og andre fagprofessionelle.

    ​​​På modulet vil du arbejde med:

    • ​Grundlæggende moderne forståelse og teorier om neurodiversitet, autisme og ADHD.
    • Sociale indsatser, der harmonerer med en neurodivers tænkning.
    • Ressourcefokus og empowerment i en bio-psyko-social ramme.
    • Struktur, forudsigelighed og stilladsering – muligheder og begrænsninger.
    • Udvikling i komplekse sociale indsatser.
    • Neuro- og socialpsykologiske perspektiver på autisme/ADHD/neurodiversitet.
    • Brugererfaringer og indefra-perspektiver gennem oplæg og cases.​
  • ​​Modulet er for dig, der samarbejder med mennesker med autisme, ADHD og neurodiversitet indenfor det specialiserede socialområde. 

    Du arbejder eksempelvis på bo- og aktivitetstilbud og døgntilbud, §85, i STU og andre social - og specialpædagogiske indsatser. Du kan være uddannet social- eller specialpædagog, special-lærer, ergo/fysioterapeut, socialrådgiver, psykomotoriker eller lign.

    Tilskud til deltagerbetaling
    Vi anbefaler, at du undersøger, om du kan søge midler fra de forskellige fonde og puljer til diplomuddannelser på det specialiserede socialområde:  

    Omstillingsfonden: https://www.via.dk/efter-og-videreuddannelse/studievejledning/uddannelsesstoette-omstillingsfonden 

    Link til én af Kompetencefondene (bemærk du skal være medlem af en relevant fagforening): https://www.via.dk/efter-og-videreuddannelse/studievejledning/kompetencefonde 

    Link til den nye pulje til det specialiserede socialområde med tilskud fra Social- og Boligstyrelsen: https://www.via.dk/efter-og-videreuddannelse/studievejledning/social-og-boligstyrelsen-tilskud

    Link til alle puljer i VIA: https://www.via.dk/efter-og-videreuddannelse/studievejledning/tilskud-til-efteruddannelse​

  • Undervisningsformen er en blanding af underviseroplæg, studieøvelser og praksisudvikling. 

    Du får rig mulighed for at inddrage din egen praksis, skrive cases og analysere din egen indsats. Du skal afprøve noget af det, du lærer i praksis og fremlægge på et seminar- og det kan være afsæt for den mundtlige eksamen.

    Typisk vil du møde medstuderende med forskellige faglige baggrunde og med vidt forskellige erfaringer inden for samarbejdet med personer med autisme og ADHD/neurodiversitet. Det arbejder vi bevidst med at gøre til en styrke ved at etablere et fælles læringsrum med god dynamik og mulighed for at lære af hinanden.

    Underviserne på modulet har stor viden om neurodiversitet og har en omfattende praksiserfaring i samarbejdet med personer med neurodiversitet, autisme og ADHD.

    Modulet består af:

    • ​En ugentlig undervisningsgang fra 9.00 til 14.00 
    • Studiegruppearbejde fra 14.00-15.00
    • Underviseroplæg 
    • Underviser med brugererfaring
    • Formulere din egen case med baggrund i din praksis
    • Afprøve noget af det lærte i din praksis
    • Oplæg for medstuderende
    • Afsluttende mundtlig eksamen, som foregår sidst i juni. 

    Til eksamen skal du dels reflektere mundtligt over dit læringsforløb og dels analysere en case fra din praksis, hvor du demonstrerer refleksioner over din egen fagprofessionelle indsats sammen med mindst en person med en neurodivers profil.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.

Kontakt

480x480 HeidiBisgaard(hebn).jpg

Administrativ kontakt

emc480x4802019.jpg

Faglig kontakt