Dette modul sætter fokus på strømninger indenfor autisme (og ADHD) som en neurodivers profil – hvor den enkeltes borgerperspektiv er et vigtigt afsæt for din fagprofessionelle læring og indsats.
Indenfor de senere år har tænkningen om autisme været i forandring, både i den psykiatriske forståelse (bl.a. med den nye ICD-11) og i de sociale og pædagogiske tilgange.
Autisme og ADHD har som begreber været præget af en medicinsk videnskabsforståelse - som en “lidelse” eller “forstyrrelse”. Denne forståelse er, særligt det seneste årti, blevet udfordret af neurodiversitet som begreb i forskellige sammenhænge båret frem af personer med erfaringer med at leve med en neurodivers profil og nye faglige mere humanistiske tilgange.
Du vil lære om autisme i den nyere forståelsesramme ud fra problemstillinger om ressourcefokus, neurodiversitet og borgerperspektiver. Du lærer om, hvilken betydning forståelsesrammen har for mødet med autisme og anden neurodiversitet og sociale indsatser. Det giver indsigt og praktiske strategier, mens den anerkender de udfordringer, som mennesker med autisme og personale, der arbejder på tværs af forskellige miljøer, står over for.
På holdet arbejder du med dine narrativer om autisme og ADHD - det sprog vi bruger som fagpersoner, og hvordan du kvalificerer det i en humanistisk ressourcefokuseret ramme
Du vil støde på nye begreber/tilgange som:
- Neurodiversitet – komorbiditet – AUDHD
- Ableisme
- Den dobbelte mentaliseringsfælde
- Det dobbelte blik
- Og meget andet