Andetsprogspædagogik – med særlig fokus på tidlig litteracitet for voksne, Danskuddannelse 1

​På dette modul får du med udgangspunkt i en andetsprogspædagogisk tilgang viden om og metoder til at kvalificere dit arbejde med udvikling af flersprogede voksnes tidlige litteracitet, deres kommunikative færdigheder og deres læringsudbytte på danskuddannelse 1. Modulet udbydes i et samarbejde mellem VIA University College og Københavns Professionshøjskole​.

Fakta

Om modulet

  • ​Med modulet Andetsprogspædagogik - og et særligt fokus på den tidlige litteracitet, læsning og skrivning for voksne, samt mundtlighed - bliver du i stand til at tilrettelægge, gennemføre og evaluere aktiviteter og undervisning med henblik på at sikre og optimere dine kursisters læring på danskuddannelse 1. Du får redskaber til at arbejde ud fra et kommunikativt sprog- og tilegnelsessyn.

    Målene for modulet er, at du kan:

    • ​reflektere over, træffe, og begrunde pædagogiske valg på baggrund af viden om andetsprogsdidaktik og -pædagogik.
    • planlægge, gennemføre og evaluere læringsaktiviteter på baggrund af indsigt i andetsprogsdidaktiske og -pædagogiske tilgange og metoder.
    • varetage undervisning i den tidlige litteracitet; planlægge, gennemføre og evaluere undervisning, der har fokus på at kursisterne knækker læsekoden og samtidig har fokus på læseforståelse.
    • varetage sprogudviklende undervisning i andetsprogspædagogiske sammenhænge.
    • understøtte udvikling af voksnes kommunikative færdigheder: lytte, tale, læse og skrive på baggrund af viden om andetsprogsdidaktiske og -pædagogiske tilgange og metoder.
    • inddrage kursistens samlede sproglige repertoire og ressourcer i planlægning og gennemførelse af læringsaktiviteter.

    Sagt med andre ord, bliver du klædt på til at stilladsere og støtte DU1-kursister i deres andetsprogstilegnelse. Du går fra modulet med metoder og aktiviteter, der kan understøtte kursisternes læring med særligt fokus på den tidlige litteracitet.

  • ​Modulet giver dig indsigt i andetsprogspædagogiske tilgange og aspekter med henblik på udvikling af egen praksis. 

    Du skal arbejde med:

    • ​Opdateret viden om andetsprogsdidaktik og pædagogik
    • Metoder til undervisning i tidlig litteracitet hos voksne
    • Koblingen mellem den tekniske afkodning og læseforståelse
    • Translanguaging og kursistens flere sprog som ressource
    • Kommunikativ kompetence med fokus på de fire færdigheder (lytte, tale, læse og skrive).
  • ​Modulet er for dig, der underviser på danskuddannelse 1.

  • ​Undervisningen er præget af en dynamisk vekselvirkning mellem oplæg, holddiskussion, refleksion, forelæsning og gruppearbejde. Som studerende bliver du præsenteret for forskellige aktiviteter i undervisningen, som du kan tage med hjem og bruge i din egen praksis. Fokus er på det kommunikative, aktiverende og sprogudviklende. 

    Undervisningen er tilrettelagt med 6 fremmødegange med undervisning i tidsrummet kl.10-15.45 samt en selvstudiedag med program.

    Mellem mødegangene er der forskellige studieaktiviteter, bl.a. afprøvninger i egen praksis.

    Modulet afsluttes med vejledning og portfolio-eksamen.

  • ​For at blive optaget direkte på et diplommodul skal du have gennemført én af følgende uddannelser, suppleret med 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse:

    • ​Erhvervsakademiuddannelse​
    • Akademiuddannelse
    • Bachelor- eller professionsbacheloruddannelse
    • Kandidatuddannelse
    • En anden relevant videregående uddannelse på mindst samme niveau som en af ovenstående uddannelser

    Har du andre og tilsvarende forudsætninger, kan du søge om optagelse på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering her​.​​​​​

Kontakt

480x480-Cecilie-Burgdorf-(cebu)-09-22.jpg

Administrativ kontakt