For elever med dansk som andetsprog kan det være vanskeligt at deltage i undervisningen på lige fod med andre elever, som har dansk som deres modersmål. Det kan betyde, at de fagligt bliver hægtet af og socialt står lidt uden for fællesskabet.
Som underviser, lærer eller pædagog kan du være med til at understøtte elevernes sproglige og kommunikative udvikling – og på den måde sikre, at eleverne har de bedst muligt forudsætninger for at begå sig fagligt og socialt.
Det kræver, at du forstår årsagerne til de flersprogede elevers udfordringer og ved, hvordan du pædagogisk og didaktik kan imødekomme dem. På forløbet her får du de kompetencer, du har brug for.
Du lærer konkret at:
- Planlægge, gennemføre og evaluere læringsaktiviteter med udgangspunkt i nyeste viden om andetsprogsdidaktiske og -pædagogiske tilgange og metoder.
- Varetage sprogstimulering og/eller sprogudviklende undervisning i andetsprogspædagogiske sammenhænge.
- Understøtte udviklingen af kommunikative færdigheder hos flersprogede elever.
- Se og inddrage de flersprogede elevers fulde sproglige repertoire og ressourcer i planlægning og gennemførelse af læringsaktiviteter.
- Varetage dansk som andetsprog som et selvstændigt fagområde og som en integreret del af emner og fag.
Gevinsten for din arbejdsplads
Når du har gennemført forløbet, har du et skærpet blik for flersprogede elevers sproglige udfordringer og ressourcer. Du ved også, hvordan du pædagogisk og didaktisk kan understøtte dem gennem relevante sprogstimulerende og sprogudviklende indsatser. Det giver både dig og din arbejdsplads det bedst mulige udgangspunkt for at tilbyde en andetsprogsundervisning, som ikke bare løfter elevernes danskkundskaber, men også styrker elevernes læring og trivsel.