Universal design for Learning (UDL)

Vil du gerne være (endnu) bedre til at favne og imødekomme elevernes forskellige forudsætninger i din undervisning som naturfagslærer? Men er du i tvivl om, hvordan du gør? Så er kurset her for dig. Du bliver klogere på ”Universal Design for Learning (UDL)” - og hvordan du gennem enkle principper kan skabe fleksible og inkluderende læringsmiljøer for alle.

Sted

Aarhus

Pris

6250 kr. + moms

Dato

29.10.2025 - 31.10.2025

Ansøgningsfrist

01.10.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Kursus

Om kurset

  • Som lærer kan det være vanskeligt at imødekomme elevernes forskellige forudsætninger for at lære - uden også at komme til at stigmatisere og fastholde eleverne i deres udfordringer.

    Men med udgangspunkt i Universal Design for Learning (UDL) har du mulighed for at inkludere alle børn i din undervisning, uden at nogen skal føle sig forkerte eller uden for klassefællesskabet. 

    Konkret handler det om, at du skal vende din undervisning lidt om, så det ikke kun er de elever, som har særlige behov, der får valgmuligheder i undervisningen men alle elever – både de dygtige og dem, der har det svært. 

    På kurset her bliver du klædt på til at anvende UDL-principperne i din egen undervisning.​

    Du lærer at:

    • Forstå UDL´s didaktiske principper: Engagement, indtryk og udtryk.
    • Tilrettelægge din undervisning, så den imødekommer elevernes forskellige forudsætninger ud fra UDLs principper.
    • Skabe fleksible læringsmiljøer, som fjerner de barrierer, som nogle elever oplever i den mere traditionelle undervisning.​
  • På kurset arbejder vi med konkret undervisningsplanlægning, hvor vi tager udgangspunkt i følgende:

    • Hvordan kan jeg engagere og motivere mine elever i naturfagsundervisningen?

    Det er ofte forskelligt, hvad der motiverer eleverne i skolen. Nogle elever motiveres af spontanitet og nye måder at arbejde på, mens andre foretrækker faste rutiner. Nogle vil helst arbejde sammen, mens andre foretrækker at kunne fordybe sig på egen hånd. Det er derfor vigtigt at åbne op for flere forskellige muligheder for, at den enkelte kan motiveres og engagere sig.

    • Hvordan kan jeg præsentere et indhold, så flere elever har mulighed for at deltage i naturfagsundervisningen?

    Vi lærer på forskellige måder og har forskellige præferencer og forudsætninger for at forstå de informationer, vi får. Ved at give eleverne forskellige veje til information og viden understøtter du mulighederne for, at den enkelte kan tilegne sig stoffet.

    • Hvordan kan jeg give eleverne forskellige måder at arbejde med det faglige indhold på? 

    Vi har også forskellige præferencer og forudsætninger for selv at kunne formidle vores viden. Derfor giver det mening at tilbyde eleverne forskellige muligheder for at kunne udtrykke sig og omsætte det, de har lært.

  • Kurset henvender sig til dig, der underviser i naturfag og gerne vil have inspiration til en undervisning, som er rettet imod at fjerne barrierer og planlægge en undervisning med variation og valgmuligheder.

  • ​Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, holddiskussion, refleksion og gruppearbejde. Undervejs skal du reflektere over din egen opgaveløsning. ​

Kontakt

tibe480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

480x480-Lise-Bjerg-Mølgaard-(libm).jpg

Faglig kontakt