På kurset arbejder vi med konkret undervisningsplanlægning, hvor vi tager udgangspunkt i følgende:
- Hvordan kan jeg engagere og motivere mine elever i naturfagsundervisningen?
Det er ofte forskelligt, hvad der motiverer eleverne i skolen. Nogle elever motiveres af spontanitet og nye måder at arbejde på, mens andre foretrækker faste rutiner. Nogle vil helst arbejde sammen, mens andre foretrækker at kunne fordybe sig på egen hånd. Det er derfor vigtigt at åbne op for flere forskellige muligheder for, at den enkelte kan motiveres og engagere sig.
- Hvordan kan jeg præsentere et indhold, så flere elever har mulighed for at deltage i naturfagsundervisningen?
Vi lærer på forskellige måder og har forskellige præferencer og forudsætninger for at forstå de informationer, vi får. Ved at give eleverne forskellige veje til information og viden understøtter du mulighederne for, at den enkelte kan tilegne sig stoffet.
- Hvordan kan jeg give eleverne forskellige måder at arbejde med det faglige indhold på?
Vi har også forskellige præferencer og forudsætninger for selv at kunne formidle vores viden. Derfor giver det mening at tilbyde eleverne forskellige muligheder for at kunne udtrykke sig og omsætte det, de har lært.