Teknologiforståelse og digitale teknologier

Børns digitale dannelse og forståelse for teknologier er højtprioriterede emner i skolen – og som lærer hører du ofte om ”teknologiske handleevner” og ”digital myndiggørelse”. Men hvad betyder det egentlig? Og hvad kræver det af dig som lærer at udvikle gode undervisningsforløb om teknologiforståelse? Få svar på kurset her.

Sted

Aarhus

Pris

8000 kr.

Dato

26.08.2025 - 09.12.2025

Ansøgningsfrist

16.06.2025

Ledighed

Ledige pladser

Sted

Aarhus

Pris

8000 kr.

Dato

22.01.2026 - 14.05.2026

Ansøgningsfrist

01.01.2026

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Kursus

Om kurset

  • Teknologiforståelse er en ny faglighed i skolen, som kræver, at du som lærer og skolen som helhed tør være nysgerrig – og samtidig har mod på at fejle. Men det kræver viden og indsigt at identificere, hvilke konkrete afprøvninger og indsatser, der er de rigtige at arbejde med hos jer.

    På kurset her får du viden, der gør dig ti stand til at forstå, udvikle og tage konstruktiv stilling til teknologiers muligheder i undervisningen. Undervejs arbejder du med undersøgende tilgange til læreprocesser og teknologier i undervisningen. Du får konkrete didaktiske greb til, hvordan du som lærer kan lave forløb, hvor du faciliterer læreprocesser og motiverer eleverne til at arbejde undersøgende og eksperimenterende med teknologiforståelse i dine fag. 

    Med forløbet får du kompetencer til at:

    • Designe forløb, der med udgangspunkt i autentiske problemstillinger arbejder med digital myndiggørelse, herunder analyse af digitale artefakter og forståelse af problematikker og regler for håndtering af egne og andres data.
    • Udvikle børn og unges digitale kompetencer og teknologiforståelse og inddrage forskellige aktuelle teknologiers muligheder og udfordringer i pædagogiske kontekster.  
    • Stilladsere børn og unges egne digitale designløsninger, med henblik på at styrke deres teknologiske handleevne og computationelle tankegang.
    • Skabe læringsrum, der bidrager til at udvikle børn og unges 21. århundredes kompetencer gennem en designtilgang til teknologiforståelse.
  • Kurset forløber over fem dage, og vil indeholde emner som:

    • Elevernes digitale myndiggørelse
    • Digitalt design og designprocesser
    • Digital dannelse
    • Computationel tankegang 
    • Teknologisk handleevne
  • Forløbet henvender sig til dig, der er lærer i grundskolen og har interesse for teknologiforståelse, facilitering af digitale designprocesser og elevers digitale myndiggørelse.

  • ​Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, holddiskussion, refleksion og gruppearbejde. Undervejs skal du reflektere over din egen opgaveløsning. ​

Kontakt

tibe480x4802019.jpg

Administrativ kontakt

480x480-Maria-Nyborg-Matthiesen-(mnym).jpg

Faglig kontakt