Sprogpædagogik i vuggestuen og dagplejen

​Der er mange fortællinger om, hvordan små børn tilegner sig sprog og om, hvad der er god sprogstimulerende praksis i vuggestue og dagpleje. På dette kursusforløb får du viden om den helt særlige opgave, det er, at arbejde med de 0-2-åriges sprogtilegnelse og sprogstimulering.

Sted

Aarhus

Pris

2500 kr. + moms

Dato

28.04.2025 - 28.05.2025

Ansøgningsfrist

07.04.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Kursus

Om kurset

  • ​I Kompetence- og videnscenter for Pædagogisk Arbejde med Sprog (KOMPAS) har vi i udviklingsprojektet Før-Sprog 0-2 år afdækket nogle af de mange fortællinger, der er ude at gå om, hvordan helt små børn tilegner sig sprog og om, hvad der er god sprogstimulerende praksis i vuggestue og dagpleje.

    Nogle af fortællingerne holder vand. Andre matcher ikke helt den viden vi har i dag om, hvad der er god sprogstimulerende praksis i arbejdet med de 0-2-årige.

    På forløbet her sætter vi spot på det helt særlige, der kendetegner sprogpædagogisk arbejde med de 0-2-årige. 

    Forløbet bygges op med først én undervisningsdag, så en periode, hvor du kan øve dig på noget af det, du har lært, og dernæst endnu en undervisningsdag, hvor vi kobler dine eksempler fra praksis med sprogteoretisk viden om de 0-2-åriges sprogudvikling.

  • ​Indhold på dag 1 - 28. april 2025

    • Intro til små børns sprogtilegnelse de første to år; herunder særligt blik for kernebegreber som fælles opmærksomhed, intentionsaflæsning og mønstergenkendelse.
    • ”Mytebaskere” – vi tager livtag med myter fra praksis om sprogtilegnelse og sprogstimulering for de 0-2-årige.
    • Gode sprogstimulerende aktiviteter for de 0-2-årige.
    • Arbejde med forberedelse af en praksis-øvebane.

    Indhold på dag 2 - 28. maj 2025

    • ​Opsamling på øvebaner i egen praksis
    • Sprog i og til leg
    • Dialog og sproglige samspil
    • Sproglige vurderinger af de helt små - Kan man allerede tale om sproglige forsinkelser i 0-2-årsalderen? Hvad skal vi holde øje med?
    • Planlægning af konkrete tiltag i egen praksis efter kursets afslutning.
  • ​Kursusforløbet er for dig, der arbejder i en vuggestue eller en dagpleje. Du kan også være pædagogisk leder for personale, der arbejder med de 0-2-årige eller være dagplejepædagog/konsulent for dagplejere.

  • ​På kursusforløbet møder du to eksperter fra KOMPAS; nemlig Sara Dørken Christiansen og Anne Nguyen-Quy.

    Sara Dørken Christiansen er uddannet pædagog og kandidat i pædagogisk psykologi. Sara har mange års erfaring fra kommunal praksis med vejledning og undervisning inden for bl.a. områderne flersprogethed, sprogpædagogik og læringsmiljøer i dagtilbud. Sara underviser også fast på sprogvejleder-modulerne ved VIA.

    Anne Nguyen-Quy er uddannet lingvist og har mange års erfaring som kommunal sprogkonsulent på dagpleje- og dagtilbudsområdet. Hos VIA underviser Anne bl.a. på sprogvejlederuddannelsen og på logopædiuddannelsen. Anne har tidligere været med til at udfærdige vurderingsredskabet Før-Sprog 0-2 år.

Kontakt

stau480x480.jpg

Administrativ kontakt

anng-anne-nguyen-quy.jpg

Faglig kontakt