Spot-kursus om neuroleg: Når hjernen bliver kildret på den helt rigtige måde

​Er du optaget af børns leg? Og vil du gerne kunne skabe læringsmiljøer, hvor legen er en drivkraft for børns udvikling? På kurset her får du en ny forståelse for legens betydning for børns læring, udvikling og trivsel, og du lærer, hvordan leg styrker børns kognitive, følelsesmæssige og sociale færdigheder.​

Sted

Aarhus

Pris

8625 kr.

Dato

01.09.2025 - 23.10.2025

Ansøgningsfrist

04.08.2025

Ledighed

Ledige pladser

Fakta

  • Uddannelsestype
    Kursus

Om kurset

  • ​​Leg er meget mere end kun sjov – det er en essentiel drivkraft for børns dannelse. Legen taler direkte til hjernen og er fundamentet for, hvordan børn udvikler sig både mentalt og socialt. Men hvordan kan du som pædagog være med til at forme den afgørende proces? 

    På kurset her får du viden og konkrete værktøjer til at skabe læringsmiljøer, hvor leg, fællesskab og børns perspektiver går hånd i hånd.

    Du lærer at:​

    • ​Forstå hjernens opbygning og funktion i legens perspektiv.
    • Skabe en stærk neurodivergent legekultur.
    • Anvende konkrete redskaber til at rammesætte, understøtte og guide børns legeprocesser.

    ​Søg tilskud til kurset
    Du har mulighed for at søge tilskud gennem Den Kommunale Kompetencefond og få tilskud til betaling af deltagergebyr samt vikardækning. Du kan søge tilskuddet, hvis du er kommunalt ansat og dækket af BUPLs overenskomst. Læs mere om tilskuddet​.

    Du kan også gøre brug af opkvalificeringspuljen til betaling for kurset. Tal med din leder eller tillidsrepræsentant om mulighederne i din kommune. 

  • På kurset udforsker vi legens betydning fra et neuropsykologisk perspektiv og sætter fokus på, hvordan legen påvirker børns udvikling på flere niveauer – fra kognitiv til følelsesmæssig og social.

    Du arbejder med spørgsmål som:

    • ​Hvad sker der i hjernen, når vi leger?
    • Hvordan balancerer legen mellem virkelighed og fantasi?
    • Hvilken rolle bør du som voksen spille i børns leg set fra neuropsykologiens perspektiv
    • Hvordan skaber du en legekultur, der understøtter og guider børns neurodivergens
    • Hvordan kan pædagogisk indretning og artefakter være med til at støtte børns leg?
  • ​Kurset er for dig, der arbejder relationelt med mennesker og ønsker at integrere en neurolegende tilgang i dit pædagogiske arbejde. Du har ​lyst og mod på at udvikle din forståelse af legens betydning og anvende den aktivt fx som pædagog eller leder i et dagtilbud.​

  • ​Undervisningen vil være en kombination af underviseroplæg, gruppedrøftelser og individuel udvikling. Mellem undervisningsdagene vil der være forventning om, at du som kursist gennemfører forskellige mindre prøvehandlinger. ​

Kontakt

480x480 TinaBertelsen(tibe).jpg

Administrativ kontakt